FANDOM

"Tylko Awatar, mistrz czterech żywiołów, może powstrzymać Naród Ognia."
— Katara

Opening Avatar logo
Awatar: Legenda Aanga
Informacje biograficzne
Znany także jako

Ostatni Władca Wiatru

Stworzony przez

Michael Dante DiMartino, Bryan Konietzko

Muzyka

Jeremy Zuckerman, Benjamin Wynn

Nadawanie

2008 - 2011

Informacje o produkcji
Ocena

TV-Y7-FV

Kanał

Nickelodeon

Premiera

10 lipca 2008

Status

Odtwarzanie odcinków

Chronologia
Następny
serial

Legenda Korry

Avatar : Legenda Aanga lub Avatar : Ostatni Władca Wiatru to amerykański animowany serial telewizyjny, który emitowany był przez trzy lata na Nickelodeon i Nicktoons Network. Serial został stworzony i wyprodukowany przez Michaela Dante Dimartino i Bryan Konietzko. Serial opowiada o 12 letnim chłopcu, który jest Awatarem. Już w wieku 12 lat (zwykle awatar dowiaduje się o tym w wieku 16 lat) Aang dowiedział się o swoim przeznaczeniu. Przerażony tą informacją i faktem, że mają go przenieść do Wschodniej Świątyni Powietrza i zabrać go mnichowi Gyatso, nocą wymyka się na swoim latającym bizonie, aby uciec. Podczas sztormu nieświadomie wszedł w stan Awatara i, korzystając z magii wody i powietrza, stworzył kulę, w związku z czym zamroził siebie i Appę (swojego latającego bizona). Kulę przez przypadek przełamali Katara i Sokka 100 lat później uwalniając go z niej. Aang nic nie wiedział o 100 letniej wojnie. Ściga go wygnany książę, Zuko, który w ||| księdze jest jego przyjacielem. Zuko podróżuje ze swoim stryjem Iroh. Potem Aanga i Zuko ściga Azula - młodsza siostra Zuko. Na koniec Aang pokonuje władcę ognia Ozai'a i razem z Zuko zakłada Miasto Republiki. Serial ma ocenę bardzo dobrą, zdobył 5 nagród Annie i jedna nagrodę Emmy oraz 4 nominacje do Satelity. Serial "Awatar : Legenda Aanga" stał się tak popularny ze odnosi się w kulturze popularnej.

Produkcja Edytuj

"Mike i ja byliśmy bardzo zainteresowani innymi eposami" Legends & Lore " właściwości, takie jak Harry Potter i Władca Pierścieni, ale wiedzieliśmy, że chcemy podjąć inne podejście do tego typu gatunku. Nasza miłość do japońskiej anime, Hong Kong działania i kina kung fu, joga, i filozofie Wschodu doprowadziły nas do pierwotnej inspiracji dla Awatara"
Bryan Konietzko

Sky bison concept art

pierwszy rysunek chłopca latajacego na zubru

Michael Dante Dimartino i Bryan Konietzko rozpoczęli pracę w serialu w Nickelodeon Animation Studios w Burbank, w Kalifornii . Według Bryana Konietzko, program został opracowany wiosną 2001 roku, kiedy wziął stary szkic łysiejącego mężczyzny i wyobrazili sobie chłopca. Stworzył bizona, który lata a na nim chłopca. Wtedy jeszcze studiował i uczył się o biegunie północnym i południowym. Konietzko zaczął wymyślać historię wraz ze współpracownikami studia Nickelodeon. Premiera odbyła się 21 lutego 2005 roku. Potem pokazane były odcinki w telewizji które doniosły wielkie dochody. Od tamtej chwili serial ten stał się najbardziej popularny w studiu Nickelodeon.

Ścieżka dźwiękowa do Awatar: Legenda Aanga Edytuj

Information icon Osobny artykuł: Ścieżka dźwiękowa do Awatar: Legenda Aanga

Ścieżka dźwiękowa do Awatar: Legenda Aanga posiada rozbudowaną ścieżkę dźwiękową utwór wyprodukowany przez zespół. Wszystkie kompozycje, postaci linii i motywy z piosenek na świecie Avatara odgrywają ważną rolę w kształtowaniu atmosfery każdego odcinka. Oczekuje uczucia szczęścia, napięcie, pokucie, miłości, działania i wiele innych, są na zmysły poprzez muzykę, więc ścieżka dźwiękowa jest ważnym aspektem produkcji. Muzyka stworzona przez Jeremiego Zackermana.

Opis Fabuły Edytuj

Aang in the opening

Aang w otwarciu serialu.

Aang, 12-letni mag powietrza z Południowej Świątyni Powietrza, dowiaduje się, że jest kolejną inkarnacją Awatara. Zazwyczaj Awatar dowiadywał się prawdy o sobie w wieku 16 lat, jednak mnisi, mając na względzie wiszącą w powietrzu wojnę, chcą by Awatar jak najszybciej przywrócił równowagę w świecie. Niedługo po tym decydują się odseparować Aanga od jego mistrza Gyatso i wysłać go do Wschodniej Świątyni, by tam dokończył swój trening . Zdezorientowany, przerażony nowinami i ciążącą na nim odpowiedzialnością ucieka z domu na grzbiecie swojego latającego bizona – Appy. Podczas podróży przez południowy ocean niespodziewany sztorm spycha Appę pod wodę. Nieświadomie Aang wkracza w Stan Awatara i używa kombinacji Magii Powietrza i Wody, by chronić siebie i Appę, tworząc kulę powietrza otoczoną lodem. Kula zapewnia im dopływ tlenu i ochronę przed burzą, aż do jej zakończenia. Jednak sztorm przenosi ich w pobliże bieguna południowego, gdzie zamarzają w górze lodowej na 100 lat .

Akcja serialu rozpoczyna się wraz z wyjściem Aanga z góry lodowej, kiedy Naród Ognia jest bliski zwycięstwa w globalnej wojnie. Wszyscy Powietrzni Nomadowie zostali zabici przez armię ognia. Wodne Plemiona znajdują się w trudnej sytuacji. Południowe Plemię pozostawia swoich najbliższych bezbronnych wysyłając wszystkich mężczyzn na wojnę, podczas gdy ukryte za potężnymi fortyfikacjami Północne Plemię ogranicza się do obrony. Jedyną prawdziwą zaporą przed wrogiem jest Królestwo Ziemi, jednak Naród Ognia systematycznie i z uporem atakuje jego granice, z każdym kolejnym rokiem zwiększając swoją szansę na zwycięstwo.

Dwoje nastolatków z Południowego Plemienia – Katara, początkująca mag wody i jej brat Sokka, wojownik i opiekun plemienia – odnajdują i uwalniają Aanga i Appę z lodowca. Aang szybko odkrywa przerażającą prawdę, o tym, co działo się podczas jego nieobecności. Tego roku kiedy zniknął, Lord Sozin wykorzystał nieobecność Awatara i przelot zwiększającej siłę Narodu Ognia komety (nazwaną Kometą Sozina na cześć Lorda), by wypowiedzieć wojnę pozostałym narodom.

Z niedowierzaniem Aang przyjmuje wiadomość, że swój podbój Naród Ognia zaczął od szturmu na Powietrznych Nomadów. Wszystkie Powietrzne Świątynie zostały zniszczone, w nadziei przerwania cyklu reinkarnacji Awatara, zamiast tego czyniąc Aanga ostatnim Powietrznym Nomadem. Obowiązkiem Aanga jako Awatara jest odbudowanie harmonii i pokoju pomiędzy 4 narodami. Razem z nowymi przyjaciółmi, Katarą, Sokką i latającym lemurem Momo, oraz poznaną dużo później niewidomą Toph , która jest Magiem Ziemi, przemierza świat na grzbiecie Appy, by okiełznać wszystkie 4 żywioły. W wykonaniu zadania przeszkadza mu wygnany Książę Zuko z narodu Ognia, który później przyłącza się do drużyny Awatara.

W normalnych okolicznościach trening Awatara w okiełznaniu wszystkich żywiołów trwa lata, jednak Aang musi posiąść tę umiejętność i pokonać Lorda Ozai przed końcem lata, gdyż wtedy to ma powrócić Kometa Sozina, która da Lordowi Ozai i innym Magom Ognia siłę do wygrania tej wojny. Jeśli do tego dojdzie nawet Awatar ze swoją pełną mocą nie będzie w stanie przywrócić równowagi na świecie.

Rodzaje magii Edytuj

  • Magia wody - pochodzi od Lwiożółwia wody. Istnieją trzy plemiona tkające wodę, czyli: Bagienne Plemię Wody, Północne Plemię Wody i Południowe Plemię Wody. Ostatnie wyniszczało wskutek ciągłych ataków Magów Ognia, wskutek czego jedynymi magami z tego plemienia są Katara i Hama. Aby perfekcyjnie opanować panowanie nad tym żywiołem potrzebny jest Trening Magii Wody. Mistrzowie potrafią władać magią krwi, roślin, a także uzdrawiać
  • Magia ziemi - przeciwieństwo Magii Powietrza. Oparta na sztuce walki Hung Gar. Pierwszymi magami ziemi były kretoborsuki (na początku Lwiożółw Ziemi). Magowie Ziemi potrafią podnosić potężne kamienie, drążyć tunele w ziemi i walczyć na wiele różnych sposobów. Niektórzy potrafią panować nad piaskiem czy metalem.
  • Magia ognia - najtrudniejszy sam w sobie do ujarzmienia żywioł. Pochodzi od Lwiożółwia Ognia (później od smoków). Jest żywa, o czym świadczą jej oddychanie i wzrost. Skała nie spadnie bez Maga Ziemi. Jednakże jeśli nie starczy sił na powstrzymanie ognia - rozprzestrzeni się i zniszczy wszystko na swej drodze. Mistrzowie potrafią panować nad magią zapłonu. Potrafią również wytwarzać błyskawice i zmieniać ich kierunek przy uderzaniu (przekierowywać)
  • Magia powietrza - przeciwieństwo Magii Ziemi, pochodzi od Lwiożółwia Powietrza. Opiera się na technice walki Bagua Zhan. Do tego typu Magii wymagana jest zdecydowanie duża giętkość kręgosłupa, gdyż dziękij temu rodzajowi Mag może dosłownie "płynąć w powietrzu". Niektórzy magowie powietrza potrafią panować nad magią lotu czy projekcją astralną.
  • Awatar - osoba, trafia się raz na jedno pokolenie. Wyróżnia ją możność władania wszystkimi żywiołami, gdyż jest to ludzka reinkarnacja ducha światła i pokoju. Po swojej śmierci Awatar reinkarnuje się w kolejnej nacji w cyklu, symbolizującym pory roku: zima dla wody, wiosna dla ziemi, lato dla ognia i jesień dla powietrza. Zgodnie z legendą, Awatar musi nauczyć się władać wszystkimi żywiołami, poczynając od swojego „ojczystego” i kontynuując ich naukę zgodnie z symbolizującymi je porami roku. Najtrudniejsze dla Awatara jest okiełznanie żywiołu przeciwnego do jego wrodzonego, gdyż symbolizują one całkowicie odmienne style walki i doktryny. Przeciwieństwem Magii Ognia jest Magia Wody, a Magii Ziemi – Magia Powietrza. Piąty styl, czyli Magia Energii jest najtrudniejszy. Została odkryta przez starożytnych. Umiejętność ta została jednak zapomniana wraz z upływem czasu. Awatar posiada obronny mechanizm, pozwalający mu na wykorzystanie całej wiedzy i umiejętności swoich poprzednich wcieleń. Jest to tak zwany Stan Awatara, w którym jest on w stanie połączyć siły wszystkich swoich poprzednich żyć. Wchodząc w ten stan, oczy, usta (i tatuaże w przypadku Nomadów Powietrza) zaczynają świecić, co symbolizuje skupienie energii poprzednich inkarnacji w ciele Awatara. Jednak jeżeli będąc w Stanie Awatar zostanie zabity, cykl reinkarnacji zostanie przerwany i Awatar przestanie istnieć. Przez wieki Awatar utrzymywał pokój pomiędzy wszystkimi 4 narodami. Służył również za pomost pomiędzy realnym światem, a Światem Duchów – domem niezmaterializowanych duchów całego świata.

Komiksy Edytuj

Twórcy serialu by uszczęśliwić fanów stworzyli Komiksy z serii Awatar dalszych przygód drużyny Avatara. Najważniejszymi komiksami są Trylogia: Obietnica, Poszukiwanie i Podział.

Główni Bohaterowie Edytuj

  • Aang – Awatar, mag powietrza z południowej świątyni powietrza. Jako dwunastolatek zamarza w górze lodowej na 100 lat, uwalniają go z niej Katara i Sokka. Bardzo łagodny i skory do zabaw oraz wygłupów. Na początku zachowuje się dziecinnie, jednak potem staje się poważny i dojrzalszy. Jako Awatar ma za zadanie pokonać władcę ognia Ozaia i przywrócić równowagę na świecie. Jego poprzednim wcieleniem był Awatar Roko. Jest zakochany w Katarze, w ostatnim odcinku 3 księgi zostają parą.
  • Katara – jedyny mag wody z Południowego Plemienia Wody. Ma 14 lat. To dzięki niej Aang zostaje uwolniony z lodowca i to ona jako pierwsza dołącza do Awatara w jego wyprawie. Podczas nauki w Północnym Plemieniu wody uzyskuje miano Mistrza Magii Wody, a w 8 odcinku 3 księgi zostaje mimowolnie Mistrzynią Magii Krwi. Posiada moc uzdrawiania. Uczy Aanga magii wody. Jest często nadopiekuńcza i matczyna względem reszty drużyny. W ostatnim odcinku 3 księgi (końca serialu o Avatarze Aangu) zostaje dziewczyną Aanga.
Complet Team Avatar group hug

Drużyna Avatara w ktorej sklad wchodza Aang, Katara, Sokka, Toph i Zuko.

  • Sokka – brat Katary oraz wojownik Południowego Plemienia Wody. Jest utalentowanym strategiem i jako jedyny z drużyny Awatara potrafi czytać mapy. Ma dość dziwne poczucie humoru i stara się nim umilać podróż. Jego ulubioną bronią jest bumerang. Uwielbia mięso. W 4 odcinku sezonu 3 nadany zostaje mu tytuł Mistrza Miecza i otrzymuje własny miecz, który wykonał ze znalezionego meteorytu. Bumerang i miecz traci w odcinku "Kometa Sozina (4): Awatar Aang".
  • Toph Beifong (sezon 2 i sezon 3) – nazywana również "Ślepą Bandytką" oraz "Uciekinierką". Niewidoma Mistrzyni Magii Ziemi oraz spadkobierczyni fortuny rodziny Bei Fong. Od najmłodszych lat chroniona przez protekcjonalnych rodziców przed światem zewnętrznym do tego stopnia, że ludzie z zewnątrz nigdy o niej nie słyszeli. Nauczyła się magii ziemi od kretoborsuków. Mistrzyni walk magów ziemi "Drżenie Ziemi", zostaje pokonana przez Aanga dzięki magii powietrza. Ucieka z domu, aby stać się nauczycielem magii ziemi Awatara. Potrafi tkać metal i piasek.
  • Zuko – książę i następca tronu Narodu Ognia. Podczas narady wojennej odezwał się, brukając w ten sposób honor swojego ojca. Za karę musiał stoczyć z ojcem pojedynek Agni Kai. Zuko, który nie chciał walczyć z ojcem, został przez niego poparzony. Ponadto ojciec wygnał go z kraju i "odebrał" mu honor, który zostanie mu "zwrócony" gdy powróci do kraju ze schwytanym Avatarem . Podróżuje wraz ze swoim stryjem Iroh. Ma bliznę, którą zrobił mu jego własny ojciec. W księdze drugiej zaprzestaje poszukiwań i walczy ze swoją siostrą, Azulą. Boryka się z oceną otoczenia oraz odróżnianiem Dobra i Zła, w końcu dołącza do Awatara, by uczyć go Magii Ognia. Jego matka zaginęła, gdy Zuko był dzieckiem. Krążą pogłoski, że jego matka (Ursa) została wygnana z kraju, aby ratować Zuka przed śmiercią.
    Avatar

    Dorastanie Katary, Aanga, Sokki, Toph i Zuko.

  • Iroh – zwany również Smokiem Zachodu. Mistrz Magii Ognia oraz Arcymistrz Bractwa Białego Lotosu. Na początku wydaje się być tylko starcem żyjącym na chwale przeszłości, lecz z czasem pokazuje swój prawdziwy potencjał. Był generałem wojsk Narodu Ognia i pod jego dowództwem oblegano Ba Sing Se przez 8 lat, jednak zawrócił z tej drogi po śmierci swojego syna Lu Tena. Prawowity następca Tronu Narodu Ognia, aczkolwiek po stracie syna jego ojciec Azulon postanowił darować pierwszeństwo do tronu jego Bratu Ozaiowi. Iroh zawsze kierował się filozofią w życiu i potrafi dawać bardzo trafne rady. Uwielbia pić herbatę i grać w Pai Sho.
  • Azula – czternastoletnia księżniczka Narodu Ognia, mag ognia, ulubione dziecko Władcy Ognia Ozaia. Poluje na brata i stryja, również na Awatara. Do jej świty należą Mai i Ty Lee. Opanowała zdolność wytwarzania błyskawic. Jej ogień ma niebieski kolor.
  • Suki – zręczna i sprytna wojowniczka Kyoshi, pochodząca z wyspy Kyoshi w Królestwie Ziemi. Do walki używa dwóch wachlarzy. Jest zakochana (z wzajemnością) w Socce. Razem z innymi wojowniczkami pomogła Appie podczas jego odłączenia się od reszty. Kazała mu uciekać, gdy wojowniczki Kyoshi zostały napadnięte przez Azulę, Mai i Ty Lee.
  • Yue – piękna księżniczka Północnego Plemienia, zakochana w Socce (aczkolwiek obiecana innemu za żonę). Staje się Duchem Księżyca wskutek jej poświęcenia się dla Ducha Księżyca (koniec pierwszej Księgi) 
  • Ty Lee – radosna i żywiołowa 14-latka, towarzysząca Księżniczce Azuli. Uzdolniona akrobatka, na dodatek doskonale zna ludzką anatomię. Znajomość ta czyni ją dość groźną przeciwniczką - poprzez nacisk w konkretne punkty unieruchamia przepływ energii chi przeciwnika. Uważa, że Sokka jest słodki.
  • Mai – nie interesuje się niczym co bezpośrednio nie dotyczy jej samej. Kocha Zuko, ze wzajemnością. Mai specjalizuje się w broni miotanej, bardzo licznie ukrytej w jej ubraniu.
  • Ozai – młodszy brat Iroh, ojciec Zuko Księżniczki Azuli, syn Azulona był Władcą Ognia przed Zuko.
  • Ursa - żona Ikema i Ozai. Jej dziećmi są Azula i Zuko. Wygnana z Narodu Ognia
  • Appa – latający bizon Awatara Aanga, ważący ponad 10 ton (10 000 kg). Ma ponad 100 lat, do czego przyczyniła się jego hibernacja z Awatarem w lodzie. Zwierzę, towarzysz i przewodnik Aanga, z którym jest połączony mentalnie. Podobnie było z czerwonym smokiem poprzednika Aanga, Awatara Roko. Posiada pięć żołądków. Panicznie boi się ognia wskutek prób jego tresury dokonywanych w cyrku przez pewnego brutalnego maga ognia. Nie lubi też podziemi ze względu na przeciwieństwo żywiołu ziemi z powietrzem 
  • Momo – inteligentny, ciekawski, latający lemur podróżujący z bohaterami jako zwierzątko. Był ostatnią żywą istotą w Południowej Świątyni Powietrza. Momo uwielbia jeść, o czym świadczy zjedzenie przez niego wszystkiego będącego pod ręką. Trzyma się blisko Aanga. Wiadomo też że bardzo lubi Appę i nie lubi rozłąki z nim.                   

Polskie Głosy Edytuj

Information icon Osobny artykuł: Lista aktorów

W pozostałych rolach:

Odcinki Edytuj

Nagrody Edytuj

Nagrody

Wynik

2005 Pulcinella Nagrody:

Najlepsza Akcja / Przygoda TV Series

Wygrana

Najlepszy TV Serial

Wygrana

33rd Annie Nagrody:

Najlepsza Animowana produkcja telewizyjna

Nominacja

Storyboardów w Telewizyjnej Animowane (dezerter)

Wygrana

Pisanie dla Produkcji Telewizyjnej Animowane (wróżki)

Nominacja

34th Annie Awards:

Animacja postaci w produkcji telewizyjnej (Blind Bandit)

Wygrana

Kierując się w telewizyjnych Animowane (Drill)

Wygrana

36th Annie Awards:

Najlepsza animacja dla dzieci

Wygrana

Kierowanie w animowanym telewizyjnych (Joaquim Dos Santos dla Sozin's Comet, Part 3: Into the Inferno|Into the Inferno)

Wygrana

2007 Genesis Awards:

Programowanie wybitnych dzieci (Appa's Lost Days)

Wygrana

Primetime Emmy Awards:

Najlepsza Animowany Program (City of Walls and Secrets)

Nominacja

Achievement Award indywidualna (Kim Sang-Jin|Sang-Jin Kim for Lake Laogai)

Wygrana

Nickelodeon Kid's Choice Awards 2008:

Ulubiona bajka

Wygrana

Annecy 2008:

Serial (Joaquim Dos Santos for "The Day of Black Sun, Part 2: The Eclipse")

Nominacja

56th Golden Reel Awards:

Najlepszy montaż dźwięku w animacji telewizyjnej (Sozin's Comet: The Final Battle#Avatar Aang|Avatar Aang)

Nominacja

2009 Peabody Award:

Niezwykle skomplikowane znaki i zdrowy szacunek za skutki wojny.

Wygrana

Anime i Kreskówki Edytuj

Debata nad bytnością anime przez Awatara jest kontrowersyjna. Jeden recenzent powiedział, że "Avatar zaciera granicę między anime i kreskówkami (USA) krajowymi, aż staje się bez znaczenia." Awatara z anime łączą takie cechy jak paleta kolorów odrębniająca ją od znakomitej większości amerykańskich kreskówek .

640px-Spirited Away

Chihori i Kohaku, dwie postacie z filmu animowanego Przygody w świecie duchów Chihiro (Spirited Away) Miyazaki, istotny wpływ na Avatar: The Last Airbender.

" Najlepsze salda anime wielkie sekwencje akcji z humoru i emocji, to coś, co staram się robić w Avatarze. Kochamy wszystkie filmy z Hayao Miyazaki, zwłaszcza Spirited Away i Księżniczka Mononoke. Oba filmy czynienia z duchowością i środowiska w zabawny sposób. Ponadto, jest tam wiele wspaniałych animacji." Twórcy - Avatara Bryan Konietzko i Michael Dante Dimartino potwierdzające szczególny wpływ anime w wywiadzie dla magazynu .

Z doniesień artystów pracujących niegdyś nad tą serią, Appa był projektowany w oparciu na Catbus ze słynnego anime ,,Mój sąsiad Totoro''. Zlecono im bowiem stworzenie ssaka z sześcioma nogami. Avatar czerpie inspirację z Shinichirô Watanabe w Cowboy Bebop i Samurai Champloo , jak również FLCL (Fooly Cooly) z Gainax. Inne studia, które były inspiracją to m.in. Studio 4 ° C, produkcji IG i Studio Ghibli. Bryan powiedział, że niektóre z jego najbardziej cenionych Watanabe walczyć sceny były walki między Bebop jest Spike Spiegel i przemytnik narkotyków w " Asteroid Blues" , a takżepojedynek pomiędzy Mugen i niewidomych kobiet Jojutsu użytkownika w odcinku Champloo " Elegia uwięzienia ( Verse 2 ) " . Reżyser Avatara Giancarlo Volpe twierdzi równieżpersonel " zostały wszystkie zamówione kupić FLCL i oglądać każdy odcinek to " .

Film Edytuj

285px-Film - The Last Airbender Poster 1

Plakat reklamowy dla Ostatni Władca Wiatru oferuje Aang i Zuko.

Ostatni Władca Wiatru (org.: The Last Airbender)– amerykański film zrealizowany na podstawie pierwszego sezonu serialu animowanego Awatar: Legenda Aanga. Zdobywca Złotej Maliny za najgorszy film i reżyserię w 2010 roku .Przez blisko 100 lat naród Ognia prowadził krwawą batalię, by zniewolić narody Wiatru, Wody i Ziemi i zapanować nad światem. Pokonani mają jedną alternatywę – albo poddać się albo ulec unicestwieniu. Mimo to mieszkańcy „wietrznych” osad próbują stawić czoło zastępom Ognia, licząc na pomoc nielicznych wybrańców, którzy są w stanie zapanować nad żywiołem i kierować nim wedle własnej woli.

Pewnego dnia młoda Katara, przedstawicielka nacji Wody, podczas ćwiczeń sztuk walki z bratem Sokką, znajduje młodego chłopca. I odkrywa, że umiejętności Aanga w panowaniu nad żywiołem wiatru są tak imponujące, że dochodzi z Sokką do wniosku, że mają do czynienia nie z kim innym, ale z ostatnim władcą wiatru. Aang może być wymienianym w przepowiedniach wybrańcem, który jest w stanie odeprzeć atak narodu Ognia i przywrócić równowagę w targanym wojną świecie.

Ciekawostki Edytuj

  • Wszystkie trzy księgi rozpoczynają się na łodzi (można trochę ująć księgę ziemi, która rozpoczyna się we śnie Aanga, który też jest na łodzi)
  • W bajce Simpson w odcinku "Treehouse of Horror XXI", "Ostatni Chairbender" znajduje się wśród czołówki. Ponadto, w odcinku "500 Keys", cztery symbole sztuki magii można zobaczyć na ścianie fałszywej klasie.
  • W serii nie ma żadnego mężczyzny i kobiety z blond włosami.(Chyba, że za takową możnaby uznać Yue, której włosy były białe.)
  • Zarówno pierwszą, jak i ostatnią postacią spotykaną w serii jest Katara. (W klatce filmowej)

Zobacz Edytuj