FANDOM

Firebending emblem Fire Nation emblem
Azulon
Azulon
Informacje biograficzne
Narodowość

Stolica Narodu Ognia, Naród Ognia

Pochodzenie

Naród Ognia

Wiek

95 w chwili śmierci

Narodziny

0 AG

Śmierć

95 AG

Panowanie

20 - 95 AG (75 lat)[2]

Poprzednik

Sozin (jako Władca Ognia)

Następca

Ozai (jako Władca Ognia)

Opis fizyczny
Płeć

mężczyzna

Włosy

szare (czarne w młodości)

Informacje osobowe
Zainteresowania miłosne

Ilah (żona, nie żyje)

Sojusznicy

Iroh, Naród Ognia, wojsko Narodu Ognia

Wrogowie

Ozai, Zuko, Ursa, Królestwo Ziemi, Plemiona Wody

Ulubiona broń

ogień

Styl(e) walki

magia ognia

Pozycja
Przynależność
Debiut

"Samotny Zuko" (retrospekcja)

Azulon był władcą Narodu Ognia od roku 20 AG do 95 AG. Był synem Władcy Ognia Sozina i poprzednikiem swego młodszego syna Ozaia. Azulon był mężem Ilah, ojcem Iroha oraz Ozaia i dziadkiem księcia Lu Tena, księcia Zuko i księżniczki Azuli.[1] Panowanie Azulona było czasem prężnego rozwoju machin wojennych i bardzo dużych podbojów terytorialnych. Jego dowództwo w kilku kampaniach do Królestwa Ziemi przyniosły mu wielką sławę generała. Był również odpowiedzialny za najazdy na Południowe Plemię Wody, które na jego rozkaz zostało niemal zniszczone.[3]

Jednak po rozkazaniu Ozaiowi, by zabił Zuko w ramach kary za próbę odebrania Iroh jego prawa do tronu, Azulon został zamordowany przez swoją synową, księżniczkę Ursę, która zawarła umowę z Ozaiem chcącym otruć swego ojca.[4] Chociaż Azulon był postrzegany jako nieczuły i okrutny, nawet wobec swoich ludzi, został zapamiętany jako jeden z najsilniejszych i najskuteczniejszych władców Narodu Ognia.[3]

Historia Edytuj

Wczesne życie i panowanie jako Władca Ognia Edytuj

Władca Ognia Azulon urodził się krótko po rozpoczęciu stuletniej wojny, był strasznym człowiekiem, który od każdego wymagał perfekcji. Azulon od urodzenia posiadał wyjątkowy talent do magii ognia, jako książę dowodził Narodem Ognia w wielu zwycięskich kampaniach militarnych, w tym podboju prowincji Hu Xin i bitwie pod Garsai. Azulon otrzymał tytuł Władcy Ognia w wieku 20 lat, tuż po śmierci jego ojca, i kontynuował szeroko rozwinięte działania wojenne. Ostatecznie poślubił kobietę o imieniu Ilah, która zrodziła dwoje synów: Iroh, imiennika jego matki, i Ozaia. W tym czasie Azulon był uważany za najlepszego maga ognia na świecie i nikt nie śmiałby wyzwać go na pojedynek. Mimo silnego przywództwa, Azulon zrobił niewiele dla ludzi z Narodu Ognia i przykładał większą uwagę do światowej dominacji, była to cecha, którą przekazał Ozaiowi.[3]

Great Gates of Azulon

Wielkie Wrota Azulonu.

Podczas swego panowania, Azulon odniósł wiele zwycięstw przeciwko Królestwu Ziemi, dzięki czemu znacząco powiększył terytorium Narodu Ognia i rozpoczął kolonizację na kontynencie. Pod jego władzą Naród Ognia zmierzał do podbicia kraju magów ziemi, w tym celu wojska Azulona wyruszyły na wschód, w stronę Ba Sing Se. Na początku jego panowania zostały wzniesione Wielkie Wrota Azulonu, miały one chronić stolicę Narodu Ognia.

Azulon był również odpowiedzialny za niemal całkowite zniszczenie Południowego Plemienia Wody. Około 40 roku AG władca zaczął atakować główne miasta i wioski plemienia, starając się wyniszczyć jego populację. Najeźdźcy z Południa zostali stworzeni do wykonania tego zadania. Ich głównym celem było pojmanie wszystkich magów, którzy byli uważani za zagrożenie. Naloty okazały się być sukcesem, w czasie śmierci Azulona, Katara była ostatnim magiem wody w całym Południowym Plemieniu, a południowe style magii wody ostatecznie wymarły.

Aranżowanie małżeństwa Edytuj

Azulon-wita-Ursę

Azulon ciepło witający Ursę.

Około roku 83 AG, Azulon postanowił zaaranżować małżeństwo dla swego drugiego syna, Ozaia. Mędrcy Ognia powiedzieli władcy, że złączenie w parę wnuczki Awatara i jego własnego syna dałoby potężną linię krwi. Wierząc w te przepowiednie, Azulon rozpoczął poszukiwania rodziny Awatara Roko. Potomkowie Awatara byli jednak bardzo trudni do odnalezienia, prawdopodobnie na jego własne polecenie.[5]

Mimo to Władca Ognia znalazł rodzinę w małym miasteczku Hira'a na obrzeżach Narodu Ognia. Po odnalezieniu miejsca zamieszkania Ursy, Azulon i Ozai osobiście pojechali do wioski, aby zaaranżować małżeństwo. Po spotkaniu z ojcem Ursy, miejscowego sędzi, czekali na powrót dziewczyny z jej próby teatralnej. Po przybyciu Ursy, Azulon przedstawił serdecznie siebie i swojego syna przyszłej synowej i ogłosił zamiar ich zaaranżowanego małżeństwa. Ursa zaakceptowała propozycję i razem przygotowali się do podróży w stronę stolicy.[5]

Jednak kiedy wyjeżdżali z miasteczka, jeden z mieszczan zablokował im drogę i rozkazał im uwolnić Ursę. Azulon rozkazał swoim strażnikom, aby się z nim rozprawili, jednak zanim do tego doszło, Ursa interweniowała. Poprosiła Ozaia, by ten pozwolił chłopakowi odejść. Po tym wydarzeniu, Azulon i jego rodzina kontynuowali podróż w stronę stolicy. Krótko po tym, Ozai i Ursa się pobrali.[5]

Śmierć Edytuj

Azulon's cremation

Kremacja Azulona.

W 95 AG, krótko po śmierci syna Iroh - Lu Tena, Ozai zażądał, by pominięto jego starszego brata jako spadkobiercy, co doprowadziło Azulona do szału. Ozai uznał, że Iroh jest niegodny tronu, ponieważ pozwolił myśli o śmierci syna uniemożliwić podbój Ba Sing Se. Twierdził, że po śmierci syna Iroh nie będzie mógł kontynuować rodu. Azulon był oburzony sugestią, iż mógłby zdradzić swojego pierworodnego syna na rzecz ambicji Ozaia i zarzekł się, że go ukarze. Azulon chciał, aby Ozai poczuł ból utraty swego pierworodnego syna i rozkazał mu odebrać życie Zuko.[1]

Ozai zamierzał wykonać rozkazy i odebrać życie swemu synowi, choć jego żona dowiedziała się o jego zamiarach i zaczęła z nim spiskować, aby mógł on zyskać tron, zostawiając Zuko przy życiu. Ursa stworzyła bezwonną i bezbarwną truciznę, którą Ozai podrzucił swojemu ojcu.[4] Władca Ognia zmarł tej samej nocy.[1]

Następnego dnia odbyła się kremacja, podczas której zostały wymienione i docenione osiągnięcia polityczne Azulona. Podczas kremacji, z rąk najwyższego z Mędrców Ognia Ozai został koronowany na Władcę Ognia, wedle domniemanej ostatniej woli Azulona.[1]

Osobowość i cechy charakteru Edytuj

Azulon był bezwzględną osobą, uważał moc za najwyższe dobro. Był postrzegany jako militarny geniusz, samodzielnie dowodził wojskami Narodu Ognia w wielu bitwach, będąc zarówno księciem jak i Władcą Ognia. Jako bezwzględny władca nie pozwolił, aby śmierć niewinnych cywili przeszkodziła mu w jego staraniach o wygranie stuletniej wojny. Było to widoczne, gdy rozkazał zniszczyć całe Południowe Plemię Wody, rozpoczynając proces ludobójstwa.

Jednak Azulon był także człowiekiem o ciepłym sercu, jeśli chodziło o jego rodzinę. Podczas jego pierwszego spotkania z Ursą, zachowywał się ciepło i przyjaźnie, komplementował jej urodę, chociaż była córką zwykłego sędziego. W tym samym czasie wydawać by się mogło, że Azulon jest bardzo blisko ze swoim synem, Ozaiem. Jednak zaaranżowane przez Azulona małżeństwo miało na celu stworzenie potężnej dynastii, która będzie silnie władać całym światem.[5]

Niemniej jednak, w ostatnich latach życia, Azulon stawał się coraz bardziej zgorzkniały i okrutny, jeśli w ogóle posiadał empatię to była ona ledwie zauważalna. Rozkazał poświęcić życie swego własnego wnuczka, aby pokazać Ozaiowi, że nie powinien on wykorzystywać straty, jaką poniósł Iroh do swoich własnych celów. Wywyższał on również siebie w stosunkach ze swoją rodziną, zwłaszcza Ozaiem. W tym czasie Azulon przestał myśleć dobrze o rodzinie swojego młodszego syna. Azulon był bardzo zły i niecierpliwy podczas nieudanej prezentacji magicznych zdolności Zuko. Również Azula mu nie zaimponowała swoim zaawansowanym talentem magicznym.

Umiejętności Edytuj

Azulon zasłynął jako niesamowity mag ognia i przebiegły strateg. Podczas swojego panowania wygrywał wiele bitew przeciwko Królestwu Ziemi, rozszerzając terytorium Narodu Ognia i tworząc nowe kolonie. Do najwspanialszych kampanii wojskowych Azulona można zaliczyć podbój prowincji Hu Xin i bitwę pod Garsai.[1] Był bezpośrednio odpowiedzialny za niemal całkowite zniszczenie Południowego Plemienia Wody.[6]

Drzewo genealogiczne Edytuj

Information icon Osobny artykuł: Rodzina królewska Narodu Ognia
Sozin

Roko

Ta Min

Azulon

Ilah

Rina

Jinzuk

Iroh

Ozai

Ursa

Ikem

Lu Ten

Mai

Zuko

Azula

Kiyi

Izumi

Iroh

córka
Izumi[7]

Występy Edytuj

Awatar: Legenda Aanga Edytuj

Księga II: Ziemia (土) Edytuj

Trylogie komiksowe Edytuj

Ciekawostki Edytuj

Azulon's portrait

Portret Azulona.

  • Azulon panował jako Władca Ognia najdłużej podczas stuletniej wojny, około siedemdziesiąt pięć lat, w przeciwieństwie do swojego ojca, Sozina, który rządził przez dwadzieścia lat w czasie wojny, a jego syn, Ozai, jedynie 5-6 lat. Był także drugim najdłuższej panującym znanym Władcą Ognia, po ojcu.
  • Azulon rządził Narodem Ognia przez siedemdziesiąt pięć lat. Jednak podczas jego pogrzebu zostaje wspomniane, że królował tylko dwadzieścia trzy lata.[1]
  • Azula została nazwana na cześć swego dziadka, Azulona.[1]
  • Azulon pojawia się wyłącznie we wspomnieniach.
  • Azulon jest jedynym znanym Władcą Ognia, który nie spotkał ani Awatara, ani maga powietrza.
  • Azulon jest jedyną znaną osobą, poza Azulą, która została nazwaną geniuszem magii ognia.[1]
  • Został otruty przez Ursę.
  • Urodził się w tym samym roku, w którym wybuchła wojna.

Poprzednik
Sozin
Następca Władcy Ognia
0 - 20 AG
Następca
Iroh

Poprzednik
Sozin
Władca Ognia
20 - 95 AG
Następca
Ozai

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & MacMullan, Lauren (reżyseria). (12 maja 2006). "Samotny Zuko". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 7. Nickelodeon.
  2. Moscoe, Robert (2007-04-06). An Avatar Spring Break with Mike and Bryan (część 2 z 3). AvatarSpirit.net. Źródło na kwiecień 13, 2013.
  3. 3,0 3,1 3,2 Informacja ze starej oficjalnej strony serialu, pierwotnie na Nick.com (link). Obecnie nieaktualizowana.
  4. 4,0 4,1 DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (scenariusz), Sasaki z Gurihiru (obrazki), Kawano z Gurihiru (kolorystyka), Heisler, Michael; Comicraft (dialogi). The Search Part 2 (10 lipca 2013), Dark Horse Comics.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 DiMartino, Michael Dante; Konietzko, Bryan; Yang, Gene (scenariusz), Sasaki z Gurihiru (obrazki), Kawano z Gurihiru (kolorystyka), Heisler, Michael; Comicraft (dialogi). The Search Part 1 (20 marca 2013), Dark Horse Comics.
  6. Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & Dos Santos, Joaquim (reżyseria). (17 lipca 2008). "Najeźdźcy z Południa". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 3. Odcinek 16. Nickelodeon.
  7. Komentarz DVD Joshuy Hamiltona do odcinka Koronacja.