FANDOM

Ten artykuł dotyczy odcinka. Jeżeli szukasz przedstawienia stworzonego przez Pu-on Tima w wykonaniu aktorów z Żarzącej Wyspy, zobacz Chłopiec z lodowca.
Ten artykuł dotyczy prawdziwego świata.
Odcinek-Chłopiec w górze lodowej.png
"Chłopiec w górze lodowej"
Informacje
Seria

Awatar: Legenda Aanga

Księga

Woda

Odcinek

1/61

Premiera
(Polska)

10 lipca 2008

Premiera
(świat)

21 lutego 2005

Scenariusz

Michael Dante DiMartino, Bryan Konietzko

Reżyseria

Dave Filoni

Położenie odcinka
← Poprzedni

Odcinek pilotażowy

Następny →

Powrót Awatara

Transkrypt

Chłopiec w górze lodowej (ang. The Boy in the Iceberg) to pierwszy odcinek serialu animowanego Awatar: Legenda Aanga. Jego premiera miała miejsce 21 lutego 2005 roku w Stanach Zjednoczonych i 10 lipca 2008 roku w Polsce.

Opis Edytuj

Podczas łowienia ryb, rodzeństwo Katara i Sokka znajdują Aanga, chłopca zamrożonego w górze lodowej. Po uwolnieniu go i jego latającego bizona Appy, dowiadują się, że jest on magiem powietrza i zabierają go do swojego plemienia. Tymczasem po zobaczeniu promienia światła wydobywającego się zza lodu, Książę Zuko, wygnany książę Narodu Ognia, płynie w to miejsce, mając nadzieję na znalezienie Awatara. Podczas zabawy, Katara i Aang niechcący aktywują statek-pułapkę, który zdradza Zuko ich położenie.

Wprowadzenie Edytuj

"Babcia opowiadała mi o tym, jak było kiedyś. O czasach, kiedy Awatar stał na straży pokoju między Plemionami Wody, Królestwem Ziemi, Narodem Ognia i Nomadami Powietrza. Ale pewnego dnia Naród Ognia zaatakował i wszystko się zmieniło. Tylko Awatar miał władzę nad czterema żywiołami i tylko on mógł powstrzymać wojowników ognia. Lecz właśnie wtedy, gdy świat najbardziej go potrzebował, Awatar zniknął. Minęło sto lat i dziś Naród Ognia bliski jest wygrania wojny. Dwa lata temu mój ojciec poprowadził naszych wojowników, by wesprzeć Królestwo Ziemi. Mój brat i ja zostaliśmy, by opiekować się plemieniem. Wielu ludzi sądzi, że cykl został przerwany i Awatar nie odrodził się wśród Nomadów Powietrza. Jednak ja nie tracę nadziei, wciąż wierzę, że pewnego dnia Awatar powróci, by uratować świat."
―Katara

Streszczenie Edytuj

Rodzeństwo, Katara i Sokka, siedzą w łódce, polując na ryby. Dziewczyna, mag wody, ćwiczy tkanie wody, a jej brat przygotowuje włócznię. Katara wyciąga bąńkę pełną wody z rybą w środku, ale Sokka przedziurawia ją tyłem włóczni, próbując złapać inną rybę. Kończy się tym, że ryba Katary uciekła, a Sokka jest cały mokry. Chłopak denerwuje się i mówi siostrze, że gdyby on miał "dziwne moce", zachowałby je tylko dla siebie. W tym momencie prądy morskie szybko popychają łódź w przeciwną stronę. Młody wojownik próbuje odzyskać kontrolę, ale prądy są zbyt silne i wkrótce łódka się rozbija o kawał lodu. Chłopak obwinia młodszą siostrę o to, że się rozbili, jednak Katara traci nad sobą panowanie i zaczyna na niego krzyczeć i się denerwować.

Sokka and Katara.png

Sokka i Katara.

Zdenerwowana Katara niszczy pobliską skałę lodu nie wiedząc, że używa swojej mocy. Lód pęka i rozpada się. W niej rodzeństwo odkrywa świecącą kulę góry lodowej, która wznosi się na powierzchnię oceanu. Widząc postać człowieka w lodzie, Katara myśli, że potrzebuje pomocy i zaczyna niszczyć górę lodową bronią Sokki, wbrew jego ostrzeżeń. Dziewczyna niszczy lód i uwalnia w górę jasny słup światła.

Książę Zuko, nastolatek Narodu Ognia, który polował na przez na okres dwóch lat, widzi jasne światło ze statku. Jego stryj, Iroh, który towarzyszy młodemu księciu w jego podróży, uznaje to wydarzenie jako całkowicie naturalne. Zuko karze jego załodze kierować się w kierunku światła, podkreślając, że światło było emitowane przez Awatara.

Po zniszczeniu lodu przez Katarę, ona i brat znajdują młodego chłopaka z dziwnymi znakami strzałek na głowie, dłoniach i stopach. Sokka jest sceptyczny i wskazuje dzidą na chłopca, ale chłopak po prostu spada w ramiona dziewczyny. Ona kładzie go i stara się mu pomóc. Sokka wyśmiewa chłopca, ale uspokaja go Katara.

Tajemniczy chłopak sennie otwiera oczy i widzi Katarę wpatrującą się w niego. Szybko staje na nogi i wesoło pyta Katarę, czy chce iść zjeżdżać na pingwinach. Chłopiec przedstawia się jako Aang i zaczyna kichać, wylatując wysoko w powietrze. Katara uświadamia sobie, że musi on być magiem powietrza.

Team Avatar meeting.png

Katara i Sokka spotykają Aanga.

Aang wspina się na górę lodową znajdując Appę, bardzo dużego latającego bizona. Przez chwilę chłopak go budzi. Obudzony Appa kicha na Sokkę i otacza go smarkami, na co Sokka reaguje z obrzydzeniem. Wojownik nie wierzy, że bizon naprawdę potrafi latać i odchodzi, jednak uświadamia sobie, że jest na środku morza i nie może wrócić do domu. Aang oferuje mu podróż lotniczą do Południowego Plemienia Wody, na co Katara szczęśliwie zgadza się. Sokka na początku odmawia, ale później również przyjmuje pomoc, nie mając innego wyboru. Następnie grupa wsiada na siodło bizona. Sokka nadal nie wierzy, że Appa może latać. Aang krzyczy "Hop hop", powodując że Appa skacze w powietrze, ale wpada do wody i zaczyna płynąć. Aang wyjaśnia, że jest jeszcze zbyt zmęczony, aby lecieć. Po pewnym czasie, Katara mówi Aangowi, że ostatni Awatar miał być Nomadom Powietrza i pyta, czy chłopak go znał. Aang niezgrabnie stwierdza, że zna ludzi, którzy wiedzieli, że on sam jest Awatarem, ale sam tak nie uważa.

Później, Aang ma sen o burzy, którą on i Appa napotkali, podczas gdy byli w pobliżu bieguna południowego. Chłopak i bizon wpadli pod wodę przez intensywne wiatry i deszcze, a Aang zaczął świecić i stworzył kulę lodu, która go otoczyła. Chłopak wyrywa ze snu, znajdując się w namiocie Południowego Plemienia Wody, obok Katary. Szybko ubiera się. Katara zauważa strzałki wzdłuż jego ciała, a następnie, gdy jest całkowicie ubrany, zaprowadza go do wioski, by przedstawić go całej wsi.

Każdy wyraża zdziwienie widząc maga powietrza, gdyż nikt nie widział żadnego z nomadów w ciągu stu lat myśląc, że wyginęli. Aang pokazuje ludziom w jaki sposób używa magii powietrza, by latać na lotni. Chłopak trafia przypadkowo w źle skonstruowaną wieżę śnieżną Sokki.

Southern Water Tribe village.png

Południowe Plemię Wody.

Kanna, znana także jako Gran Gran, babcia Katary i Sokki, zastanawia się, czy Aang może być zagrożeniem dla plemienia. Katara chce go zatrzymać, wierząc, że mógłby uczyć wieś ​​tak wielu dobrych rzeczy i uczyć ją magii wody. Potem spoglądają na Aanga, który popisuje się przed małymi dziećmi, a jego język przymarza do lotni.

Na statku Narodu Ognia, Książę Zuko praktykuje swoją magię ognia ze stryjem Iroh jako swoim mentorem. Zuko się niecierpliwi i prosi wuja, aby nauczył go zaawansowanych ruchów, ale ten każe mu najpierw opanować podstawy. Jednak po gniewnym uporze Zuko, w końcu zgadza się.

Sokka zaczyna uczyć młodych chłopców z plemienia jak walczyć, dopóki jeden z nich mówi niewinnie, że musi do toalety. Sokka wścieka się na Aanga, że rozprasza jego "wojowników" grami i zabawami i wpada w szał, bo powinni skupiać się na trwającej wojnie. Gdy Aang widzi pingwina, staje się podekscytowany i stara się go złapać, ale ten jest zbyt szybki i śliski. Katara podchodzi i zgadza się nauczyć go "sztuki" złapania pingwinów w zamian za lekcje magii wody. Jednak Aang mówi, że nie wie nic o magii wody, gdyż jest magiem powietrza. Dodaje też, że może uczyć się od innych ludzi w plemieniu, ale Katara oznajmia, że jest jedynym magiem wody na całym Biegunie Południowym. Aang mówi, że Północne Plemię Wody powinno posiadać magów wody i proponuje, że zabierze ją tam. Dziewczyna nie jest pewna, czy pozostawienie jej plemienia to dobry pomysł. Aang sugeruje jej, że może pomyśleć o tym później, a tymczasem ma nauczyć go łapania pingwinów. Zatem, Katara zaczyna "lekcje".

Zuko spots Aang and Katara.png

Zuko zauważa Aanga i Katarę po obejrzeniu flar.

Aang i Katara zjeżdżają na pingwinach, aż przypadkowo trafiają do starego opuszczonego wraku. Aang chce iść i go zbadać, ale Katara jest ostrożna. Mówi, że nie powinno wchodzić się na statek Narodu Ognia, ale Aang przekonuje ją. Gdy zwiedzają wrak, Aang zastanawia się, dlaczego statek Narodu Ognia był tak daleko od domu. Katara mówi chłopakowi o stuletniej wojnie i dowiaduje się, że Aang został uwięziony w górze lodowej przez sto lat. Przypadkowo uruchamiają pułapkę na statku, wysyłając flary w niebo. Aang ratuje siebie i Katarę przy użyciu magii powietrza i uciekają z okrętu. Jednakże Książę Zuko zauważył flary i uciekającego ze statku Aanga uznając, że w końcu znalazł zagubionego Awatara.

Obsada Edytuj

Postać Dubbing polski Wersja oryginalna
Aang Wit Apostolakis-Gluziński Zach Tyler Eisen
Katara Joanna Pach Mae Whitman
Sokka Jonasz Tołopiło Jack DeSena
Appa Dee Bradley Baker Dee Bradley Baker
Zuko Leszek Zduń Dante Basco
Iroh Mieczysław Morański Mako Iwamatsu
Kanna Elżbieta Kijowska Melendy Britt

Notatki produkcyjne Edytuj

Ciągłość serii Edytuj

  • Ze wspomnień Aanga z odcinka "Sztorm" można dowiedzieć się, że został zamrożony pod wodą. Złość Katary sprawiła, że lód pękł i z oceanu wydostała się góra lodowa z zamrożonym chłopcem.
  • Opuszczony statek narodu ognia to ten sam okręt, który został zniszczony przez Hamę i innych magów wody w retrospekcji z odcinka "Mroczna strona księżyca".
  • Tytuły tego i ostatniego odcinka serialu dotyczą Aanga, ale zostały przedstawione inaczej. Ukazują one jak bardzo zmienił się Aang - z młodego chłopca stał się w pełni spełnionym Awatarem.

Informacje o postaciach Edytuj

  • Okazuje się, że Katara jedynym magiem wody na Biegunie Południowym.
  • Podczas snu Aanga dowiadujemy się, że został zamrożony w górze lodowej.

Ciekawostki Edytuj

  • Jest to jedyny odcinek "Legendy Aanga" wyposażony w inną czołówkę.
  • Chociaż jest to pierwszy odcinek, "Awatar" powstał wcześniej, ale nigdy nie pojawił się na antenie telewizji.
  • Jest to jeden z dwóch odcinków, na końcu którego ukazuje się napis "ciąg dalszy nastąpi", pojawia się on także pod koniec pierwszej części "Wrzącej Skały".

Błędy Edytuj

  • Gdy Katara próbuje złapać rybę przy pomocy magii wody, zdejmuje jedną rękawiczkę. Jednak w późniejszych scenach nosi obie.
  • Po tym, jak łódź Sokki i Katary zostaje zniszczona i lądują na płycie lodu, są otoczeni przez inne lodowe kry pływające na wodzie. Jednak w następnych scenach większość z nich znika, widoczna jest jedynie ścieżka z nich.
  • W scenie, w której Zuko prosi Iroha o naukę zaawansowanych ruchów magii ognia, pas księcia jest chwilowo srebrny, a nie złoty.
  • Gdy Sokka i Katara widzą Aanga w górze lodowej, między krą, na której się znajdują, a lodowcem jest tylko woda, lecz w kolejnych scenach w wodzie można zauważyć kry.
  • Po tym, jak Appa kicha na Sokkę, fragment lodowca pokryty jest smarkami bizona. Kilka sekund później jest czysto, jakby incydent nie miał miejsca.
  • Gdy Aang pozwala dzieciom używać ogona Appy jako zjeżdżalni, pierwsza scena pokazuje, że ogon bizona podpiera włócznia Sokki. W następnej scenie włócznia znika, ale pojawia się ponownie w kolejnych.
  • Gdy Katara i Aang idą w kierunku Appy, są kilka metrów od niego. Jednak po przejściu kolejnych kilku metrów są nadal w tym samym miejscu.

Zobacz też Edytuj

LISTA ODCINKÓW KSIĘGI I: WODA

1. "Chłopiec w górze lodowej"
2. "Powrót Awatara"
3. "Południowa Świątynia Powietrza"
4. "Wojowniczki z Kyoshi"
5. "Król Omashu"
6. "Więźniowie"
7. "Zimowe przesilenie, część 1: Świat Duchów"

8. "Zimowe przesilenie, część 2: Awatar Roko"
9. "Zwój magii wody"
10. "Jet"
11. "Wielka przepaść"
12. "Sztorm"
13. "Błękitny Duch"
14. "Wróżbiarka"

15. "Bato z Plemienia Wody"
16. "Dezerter"
17. "Północna Świątynia Powietrza"
18. "Mistrz magii wody"
19. "Oblężenie Północy, część 1"
20. "Oblężenie Północy, część 2"

Księgi: Woda | Ziemia | Ogień| Powietrze| Duchy|Zmiana|Równowaga

Więcej z Fandomu

Losowa wiki