FANDOM

Fire Nation emblem Firebending emblem White lotus tile
To jest artykuł o stryju Zuko. Dla podobnych znaczeń, zobacz Iroh (ujednoznacznienie).
Iroh smiling
艾洛
Iroh
Informacje biograficzne
Znany także jako
Narodowość

Naród Ognia

Pochodzenie

Naród Ognia, Stolica Narodu Ognia

Poprzednik

Azulon (jako Dziedzic Władcy Ognia)

Następca

Zuko (jako Dziedzic Władcy Ognia)

Opis fizyczny
Płeć

Mężczyzna

Oczy

Złote

Włosy

Siwe (czarne w młodości)

Skóra

Blada

Informacje osobowe
Sojusznicy

Zuko, Drużyna Awatara, Porządek Białego Lotosu, Ursa, Azulon, Ilah, Lu Ten, Ran i Shaw, Azula, Ming, Korra, więcej...

Wrogowie

Ozai, Azula (dawniej), Zhao, Dai Li, Banda Nosorożców, Naród Ognia (dawniej)

Styl(e) walki

magia ognia, Wytwarzanie błyskawic

Zajęcie
  • nauczyciel magii ognia
  • generał (emerytowany)
  • właściciel herbaciarni
Pozycja
  • Książę Narodu Ognia (dawniej)
  • "najlepszy herbaciarz w Ba Sing Se"[2]
  • zdrajca Narodu Ognia (dawniej)
  • mistrz magii ognia
  • generał (emerytowany)
  • Wielki Lotos Porządku Białego Lotosu
  • regent Władcy Ognia (podczas nieobecności Zuko w 101 AG)
  • założyciel i właściciel Jaśminowego Smoka
  • duch
Przynależność
Debiut

"Chłopiec w górze lodowej"

Ostatni występ

"Ultimatum"

Iroh jest starszym mężczyzną, stryjem księcia Zuko i księżniczki Azuli, oraz bratem Władcy Ognia Ozai. Kiedyś miał syna o imieniu Lu Ten, który zginął w walce pod murami miasta Ba Sing Se. Mimo swojej nadwagi, jest naprawdę świetnym magiem Ognia. Jest znany jako „Smok Zachodu”, niegdyś bowiem zasłużył się w boju i prawie podbił wspomniane wyżej miasto. Oblegał je przez ponad 600 dni.  Iroh jest człowiekiem bardzo inteligentnym, potrafi sobie poradzić w każdej sytuacji. Z natury filozof i miłośnik herbaty (zwłaszcza jaśminowej). Nieczęsto wpada w gniew, zazwyczaj jest spokojny i flegmatyczny, zupełne przeciwieństwo swojego bratanka, z którym to podróżuje. Jego nad wyraz głębokie i twórcze przemyślenia i wizje często wprawiają widzów w salwy śmiechu, bowiem, mimo ‘powagi’, jaką postać winna prezentować, Iroh należy do jednego z bardziej humorystycznych charakterów całej serii. W wyniku toczącej się szybko i składnie akcji, w drugim sezonie udaje mu się założyć herbaciarnię o nazwie „Jaśminowy Smok”. Do jego hobby należy gra w Pai Sho. Jest mistrzem Zakonu Białego Lotosu.

Historia  Edytuj

Younger Iroh

Młodszy Iroh.

Iroh był najstarszym synem Władcy Ognia Azulona oraz Ilah. Jako starszy brat Ozaia, to on wpierw miał zasiąść na tronie po śmierci ich ojca. Miał jednego potomka o imieniu Lu Ten, który niestety zginął w walce. Iroh w swoim długim życiu odwiedził Wojowników Słońca, tych, którzy jako pierwsi poznali prawdziwy sekret tkania Ognia. Tam uczył się od dwóch smoków, Ran i Shaw, które uznały go za godnego i objawiły mu swoje tajemnice polegające na tkaniu ognia z ciepła słońca i natury, nie z gniewu i nienawiści. Po tym zdarzeniu Iroh opowiadał wszystkim, że zabił ostatniego smoka. Prawda była taka, że po prostu ich bronił, a spokój Wojowników Słońca pozostał niezakłócony. W wojsku pełnił posadę generała.

Legenda Korry Edytuj

Young Korra shocked

Iroh i Korra piją herbatę w Świecie Duchów.

W legendzie Korry pojawia się w Świecie Duchów, gdy główna bohaterka serii tam zawędrowuje. Jako że był dobrym znajomym Awatara Aanga, dziewczyna bez problemu mu zaufała. Iroh wyjaśnił jej wtedy parę rzeczy dotyczących bycia Awatarem, jej poprzednich wcieleń oraz dodał jej wiary w siebie swoimi motywującymi, filozoficznymi tekstami. Na końcu zaprosił ją jeszcze do siebie na herbatkę, jak miał w zwyczaju. Czy to w obecnej formie, czy w następnym wcieleniu.

Jakiś czas później, podczas poszukiwania nowego czajnika, aby dodać do swojej kolekcji, Iroh wylądowal w Xai Bau , gdzie znalazł Korrę, mówi Avatar, że to było powszechne w duchu świata, aby znaleźć coś, lub kogoś. Zauważając Korrę, Iroh stwierdzi ze wygląda na zmartwioną, zaprosił ją, aby usiąść i porozmawiać o tym z nim. Starał się złagodzić swój umysł, wskazując, że tylko dlatego, że jest Avatarem, to nie musi oznaczać, że musi znać wszystkie odpowiedzi. Kiedy powiedziała mu, że chce porozmawiać z Aangiem, Iroh ujawnił, że Zuko i Aang byli razem przez całe życie, aby być najlepszymi przyjaciółmi, co skłoniło Avatar do powrotu do świata fizycznego, aby porozmawiać z jego siostrzeńcem.

Dziedzictwo Edytuj

Na jego Czesć został nazwany generałem floty wojennej Generał Iroh.

Osobowość Edytuj

Spirit Iroh

Iroh w świecie duchów.

Tolerancyjny, lojalny, przyjazny i towarzyski, swoje wygnanie w pierwszym sezonie potraktował jako dłuższe wakacje. Całą swoją energię poświęcił wtedy bratankowi – Zuko, który dążył do złapania Awatara, aby odzyskać honor. Sam był temu przeciwny, ale nie naciskał. Uważał to za niepotrzebne działanie. Wolał bowiem trzymać stronę Awatara, dlatego, że wiedział, iż tylko działania tego Wybrańca mogą przywróci światu równowagę.

Jest jedną z postaci o większym doświadczeniu, lubi filozofować. Do życia podchodzi na zasadzie „Jutro świat się nie kończy”, nie spieszy mu się do niczego. Ważniejszym czasem dla niego okazuje się zjedzenie kaczki, czy zagranie w Pai Sho, niźli działania militarne. Wierzy w siłę ludzkich działań i w to, że każdy człowiek jest w pewien sposób twórcą własnego losu.  Z punktu widzenia Zuko, Iroh jest po prostu leniwy.

Do jego natury należy również zamartwianie się o swojego bratanka, wieczne wypytywanie go o życiowe cele i próba nakłonienia do odpuszczenia gniewu. Starzec ten bardzo ceni sobie relacje międzyludzkie, jest miły i wyrozumiały nawet dla osób, które początkowo chcą mu zrobić krzywdę. Znacznie bardziej woli dyplomację od walki.

Dla Zuko zaś jest jak ojciec. Okazuje się również, że ma niczego sobie talent do śpiewania, gdy uspokaja płaczące dziecko kołysanką. Lubi grę na instrumentach i wie co nieco o botanice. Ogółem, Iroha można określić jako pogodnego starca-filozofa-dyplomatę-mediatora z zamiłowaniem do herbaty i spokoju.

Umięjętności Edytuj

250px-Iroh redirects lightning

Iroh przekierowuje błyskawicę.

Iroh słynie z niesamowitych umiejętności władania Ogniem. Brał lekcje od samych smoków, mistrzów w tej dziedzinie. Nauczył się on wtedy ziać nim z ust. Podobnie jak swoja bratanica Azula, potrafi wytworzyć niebieski płomień, znacznie cieplejszy od tego zwykłego. Umie również utworzyć błyskawicę, co nie należy do najłatwiejszych zadań. Przyglądając się ruchom magów Wody, opracował też sposób na odbicie pioruna, polegający na skupieniu jego drogi przez żołądek, omijając serce. Przekazał tę sztukę Zuko, z kolei ten – Aangowi.

Drzewo genealogiczne Edytuj

Information icon Osobny artykuł: Rodzina królewska Narodu Ognia
Sozin

Roko

Ta Min

Azulon

Ilah

Rina

Jinzuk

Iroh

Ozai

Ursa

Ikem

Lu Ten

Mai

Zuko

Azula

Kiyi

Izumi

Iroh

córka
Izumi[3]

Przypisy Edytuj

  1. Ehasz, Aaron (scenariusz) & Volpe, Giancarlo (reżyseria). (19 lipca 2008). "Kometa Sozina, część 2: Starzy mistrzowie". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 3. Odcinek 19. Nickelodeon.
  2. Hedrick, Tim (scenariusz) & MacMullan, Lauren (reżyseria). (22 września 2006). "Miasto murów i tajemnic". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 14. Nickelodeon.
  3. Komentarz DVD Joshuy Hamiltona do odcinka Koronacja.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki