FANDOM

Earth Kingdom emblem.png
Karp koi
Karp koi
Informacje podstawowe
Środowisko

Południowe Morze, w pobliżu wyspy Kyoshi

Status

żyje

Wykorzystanie

pożywienie, rozrywka

Informacje chronologiczne
Debiut

"Wojowniczki z Kyoshi"

Karp koi to ogromne, kolorowe zwierzę wodne. Jest poławiany ze względu na mięso, tran i olej, przez co jest głównym towarem eksportowanym przez wyspę Kyoshi.[1]

Historia Edytuj

Podczas wizyty na wyspie Kyoshi, Aang postanawia poserfować na karpiach koi. Podczas gdy chłopak ujeżdżał jedną z ryb, pozostałe zostały pożarte przez unagiego, a kiedy potwór przypuścił atak na wierzchowca Aanga, chłopak spadł z zwierzęcia. Po zjedzeniu karpia, wąż morski rzucił się na chłopaka, jednak ten zdołał uciec na plażę, gdzie był bezpieczny.[2]

Po zakończeniu stuletniej wojny, Aang wrócił na wyspę Kyoshi ze swoim synem, Tenzinem, jeszcze raz ujeżdżać wielkie karpie koi.[3]

Anatomia Edytuj

Elephant koi.png

Aang ujeżdża karpia koi podczas pierwszej wizyty na wyspie Kyoshi.

Karpie koi osiągają monstrualne wręcz rozmiary. Są one żółte z pomarańczowymi łatami na pysku, grzbiecie i końcówkach płetw piersiowych. Mimo że mają czterdzieści-pięćdziesiąt stóp długości, padają ofiarą znacznie większego unagiego.[1]

Zachowanie Edytuj

Zwierzęta te są generalnie łagodne i spokojne w stosunku do innych istot, ale gdy ich spokój zostanie zakłócony, wpadają w szał i oddalają się od reszty stada. Ryby te mogą skoczyć co najmniej dwadzieścia stóp w powietrze.

Nawiązanie Edytuj

Koi to udomowiona, kolorowa odmiana karpia, ściśle związane ze złotą rybką. Około dwustu lat temu, Japończycy zauważyli piękne kolorowe wzory na niektórych karpiach i zaczęli je hodować. Karp koi jest na nich wzorowany, pomijając jego monstrualne rozmiary.

Ciekawostki Edytuj

  • Karpie koi są wykorzystane w tworzeniu dań dla smakoszy. Kucharz Suyin Beifong serwował swojej pracodawczyni smażonego dzikiego karpia koi z musem imbirowym z grochu łuskanego i sałatką z korzenia hibiskusa.[4]

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Informacja ze starej oficjalnej strony serialu, pierwotnie na Nick.com (link). Obecnie nieaktualizowana.
  2. Malis, Nick (scenariusz) & Volpe, Giancarlo (reżyseria). (4 marca 2005). "Wojowniczki z Kyoshi". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 1. Odcinek 4. Nickelodeon.
  3. DiMartino, Michael Dante (scenariusz) & Heck, Colin (reżyseria). (20 września 2013). "Wojny domowe, część 1". Legenda Korry. Sezon 1. Odcinek 15. Nickelodeon.
  4. DiMartino, Michael Dante (scenariusz) & Heck, Colin (reżyseria). (11 lipca 2014). "Klan Metalu". Legenda Korry. Sezon 2. Odcinek 5. Nickelodeon.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki