FANDOM

Earth Kingdom emblem URN icon
Platypus bear
Niedźwiedziobak
Informacje podstawowe
Środowisko
Status

żyje

Wykorzystanie

rozrywka, środek bezpieczeństwa, zwierzątko

Informacje chronologiczne
Debiut

"Wróżbiarka"

Niedźwiedziobak to gatunek dużego i dzikiego zwierzęcia żyjącego w lasach oraz dolinach Królestwa Ziemi, głównie w pobliżu rzek.

Historia Edytuj

Podczas odpoczynku nad rzeką, Drużyna Awatara spotkała niedźwiedziobaka atakującego człowieka z wioski Makapu, mimo to mężczyźnie udało się zręcznie uniknąć wszystkich ciosów bestii. Aang przystąpił do interwencji i próbował uspokoić zwierzę, lecz jego wysiłki poszły na marne. Jednak kiedy Appa przestraszył niedźwiedziobaka, przerażone stworzenie złożyło jajo i uciekło.[1]

Wiosną 100 AG, cyrk Narodu Ognia posiadał dwa niedźwiedziobaki, z czego jeden był młody. Kiedy księżniczka Azula odwiedziła cyrk, jego dyrektor próbował zmusić starszego osobnika do ruchu, ten jednak złożył jajo.[2] Kilka tygodni później, Appa został przywieziony do cyrku i zamknięty w klatce, w pobliżu niedźwiedziobaka.[3]

Platypus bear security

Udomowiony niedźwiedziobak jest często stosowany jako środek bezpieczeństwa ze względu na swoją siłę i ostre pazury.

Drużyna Awatara spotkała niedźwiedziobaka po raz drugi w Zatoce Pełni, gdzie był wykorzystywany przez strażników do niszczenia kontrabandy warzyw, w szczególności tych zakażonych kapuścianymi ślimakami. Gdy sprzedawcy kapusty odmówiono wejścia do miasta, strażnicy kazali niedźwiedziobakowi zniszczyć wszystkie jego warzywa. Gdy kobieta wydająca paszporty zauważyła Momo, zagroziła, że ​​wezwie ochronę, aby "wyrzucić" zwierzę. Lemur skulił się na widok niedźwiedziobaka.[4]

Niedźwiedziobak był jednym ze zwierząt, które żyły w zoo Ba Sing Se. Zamieszkiwał samotnie zaniedbany wybieg, podobnie jak inne stworzenia. Aang natknął się na zoo podczas pobytu w Ba Sing Se i, widząc złe warunki w nim panujące, starał się stworzyć dla zwierząt nowy dom w strefie rolniczej. Jednak po uwolnieniu, niedźwiedziobak zaczął terroryzować mieszkańców miasta, powodując chaos wraz z innymi stworzeniami. Ostatecznie młodemu Awatarowi udało się bezpiecznie zaprowadzić wszystkie zwierzęta do nowego zoo poza murami miasta.[5]

W 102 AG, cyrk Narodu Ognia, do którego należała kiedyś Ty Lee, posiadał trzy niedźwiedziobaki. Kiedy Toph odwiedziła cyrk, była podekscytowana pokazem, w czasie którego niedźwiedziobaki jeździły na monocyklach.[6]

Wiele lat później, w 170 AG, niedźwiedziobak na smyczy siedział obok starszej pani w poczekalni na komisariacie Miasta Republiki.[7]

Anatomia Edytuj

Stworzenia te są masywne, pokryte grubą warstwą futra w kolorze brązowym. Na piersi zwierzęcia znajduje się niewielki, biały element w kształcie litery "v".

Niedźwiedziobak, podobnie jak dziobak, posiada pysk zwieńczony spłaszczonym dziobem i płaski, wydłużony ogon. W dziobie znajduje się mnóstwo małych, ostrych jak brzytwa zębów, które wskazują na drapieżny tryb życia zwierzęcia. Ma ono też ostre pazury na przednich łapach, a tylne kończyny wyposażone są w błony pławne.

Zachowanie Edytuj

Platypus bear egg

Niedźwiedziobak jest jednym z niewielu ssaków, które składają jaja.

Zwierzę to jest bardzo niebezpieczne i agresywne. Do walki głównie używa silnych i mocnych łap wyposażonych w ostre pazury, a także masywnego ogona. Samice niedźwiedziobaków posiadające potomstwo są wstanie nawet poświęcić życie, broniąc swoich młodych.[8]

Interesującą cechą tego zwierzęcia jest to, że jako jeden z nielicznych ssaków składa jaja, często nieświadomie, w chwilach intensywnego strachu, czy też gniewu. Zwierzę te zwykle zamieszkuje głąb lądu, kąpie się w rzece i poluje na swoje ulubione pożywienie, ryby Se Tu.

Niedźwiedziobaka można udomowić i wyszkolić.[9] Takie osobniki wykorzystywane są w cyrkach, pełnią również rolę zwierząt pociągowych czy zwierzątek domowych.

Nawiązanie Edytuj

Jak sama nazwa wskazuje, to zwierzę jest krzyżówką dziobaka i niedźwiedzia, przez co posiada cechy obu tych gatunków. Ma błoniaste łapy, ogon i zdolność do składania jaj po dziobaku, a jednocześnie jest dwunożny i wyposażony w pazury i ostre zęby, jak niedźwiedź.

Ciekawostki Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. Ehasz, Aaron, O'Bryan, John (scenariusz) & Filoni, Dave (reżyseria). (23 września 2005). "Wróżbiarka". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 1. Odcinek 14. Nickelodeon.
  2. Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & Spaulding, Ethan (reżyseria). (7 kwietnia 2006). "Powrót do Omashu". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 3. Nickelodeon.
  3. Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & Volpe, Giancarlo (reżyseria). (13 października 2006). "Przygody Appy". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 16. Nickelodeon.
  4. DiMartino, Michael Dante, Hamilton, Joshua (scenariusz) & Spaulding, Ethan (reżyseria). (15 września 2006). "Wężowa Grobla". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 12. Nickelodeon.
  5. Estoesta, Joann, Wahlander, Lisa, Huebner, Andrew, Scheppke, Gary, MacMullan, Lauren, Mattila, Katie, Ridge, Justin, Volpe, Giancarlo (scenariusz) & Spaulding, Ethan (reżyseria). (29 września 2006). "Opowieści o Ba Sing Se". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 15. Nickelodeon.
  6. Yang, Gene (scenariusz), McNeil, Carla Speed (obrazki), Lee, Jenn Manley (kolorystyka), Heisler, Michael (dialogi). "Sisters" (2 maja 2015), Dark Horse Comics.
  7. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (scenariusz) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (reżyseria). (14 kwietnia 2012). "Witaj w Mieście Republiki". Legenda Korry. Sezon 1. Odcinek 1. Nickelodeon.
  9. Welcome to Republic City. Nickelodeon (4 maja 2012). Źródło na maj 4, 2012.
  10. Ehasz, Aaron (scenariusz) & Dos Santos, Joaquim (reżyseria). (30 listopada 2007). "Dzień Czarnego Słońca, część 2: Zaćmienie". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 3. Odcinek 11. Nickelodeon.
  11. 11,0 11,1 DiMartino, Michael Dante (scenariusz) & Graham, Ian (reżyseria). (27 września 2013). "Wojny domowe, część 2". Legenda Korry. Sezon 1. Odcinek 16. Nickelodeon.
  12. DiMartino, Michael Dante, Konietzko, Bryan (scenariusz) & Dos Santos, Joaquim, Ryu, Ki Hyun (reżyseria). (14 kwietnia 2012). "Liść na wietrze". Legenda Korry. Sezon 1. Odcinek 2. Nickelodeon.
  13. Korranation (15 października 2013). Źródło na październik 15, 2013.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki