FANDOM

Earth Kingdom emblem
Buzzard wasps
Osołów
Informacje podstawowe
Środowisko

Pustynia Si Wong

Status

żyje

Informacje chronologiczne
Debiut

"Pustynia"

Osołów to gatunek chimerycznego stworzenia, który zamieszkuje pustynię Si Wong.

Historia Edytuj

Kiedy drużyna Awatara zgubiła się na pustyni, jej członkowie nieświadomie weszli do ogromnego ula zamieszkiwanego przez osołowy i zostały w konsekwencji zaatakowane przez rój stworzeń. Podczas ataku, osołowy porwały Momo, a Aang, aby uratować swojego przyjaciela, zaatakował magią powietrza, odstraszając zwierzęta.[1] Później, podczas lotu przez pustynię, wygłodniały Appa szukał żywności i wszedł do ula osołowów. Stworzenia ze złością zaczęły gonić bizona, który zdołał jakimś cudem przepędzić je podmuchem powietrza.[2]

Anatomia Edytuj

Osołów to gatunek sześcionogiego owada z głową sępa (myszołowa) i ciałem osy, stąd jego nazwa. Ma brązowy odwłok, znacznie większy od tułowia, zdobiony żółtymi pasami z tyłu, zakończony żądłem. Szyja jest ciemnoszara, zakończona białym "kołnierzem". Stworzenia te mają również skrzydła, przez co są w stanie latać. Ich dzioby i szpony są ostre jak brzytwa.

Zachowanie Edytuj

Buzzard wasp hive

Ul osołowów składa się z wielu korytarzy wyrytych w skale.

Osołowy zamieszkują jaskinie w skale na pustyni Si Wong. Ściany jaskiń pokryte są lepką mazią, wytwarzaną przez samice, które mają smak zepsutego pingwiniego mięsa, co zauważył Sokka. Maź podobna jest do miodu i ma także podobne zastosowanie - karmi się nimi larwy tych zwierząt.

Osołowy będą atakować, jeśli zostaną sprowokowane przez intruzów, a hałas pogłębia ich agresję.[3] W takich przypadkach mogą być uważane za niebezpieczne. Żywią się głównie padliną, ale mogą także upolować coś, jeśli nie mają pożywienia.[4]

Nawiązanie Edytuj

Osołów wydaje się być połączeniem osy i sępnika różowogłowego, z czego ten ostatni jest powszechnie określany jako myszołów. Sępy to duże ptaki padlinożerne, które wyróżniają łyse głowy.

Ciekawostki Edytuj

  • Nazwa i wygląd osołowa wydają się być oparte na sępiej pszczole (trigona hypogea), rodzaju pszczoły, która żywi się gnijącym mięsem zamiast nektarem. Dodatkowo Sokka powiedział, że miód kapiący ze ścian ula smakuje jak zgniłe mięso.
  • Siedemdziesiąt lat po zakończeniu stuletniej wojny, jeden z zespołów walk magicznych zaczerpnął swoją nazwę po nazwie tego zwierzęcia - Osołowy z Bau Ling.[5]

Przypisy Edytuj

  1. Hedrick, Tim (scenariusz) & MacMullan, Lauren (reżyseria). (14 lipca 2006). "Pustynia". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 11. Nickelodeon.
  2. Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & Volpe, Giancarlo (reżyseria). (13 października 2006). "Przygody Appy". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 16. Nickelodeon.
  3. Avatar Extras dla odcinka "Pustynia" na Nicktoons Network.
  5. The Legend of Korra: Welcome to Republic City. Nickelodeon (11 maja 2012). Źródło na maj 11, 2012.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki