FANDOM

Earth Kingdom emblem
Pentapox

Mieszkańcy Nowego Ozai udają pięcioospę, aby uciec z miasta

Pięcioospa to nazwa pseudo-choroby wymyślonej przez Katarę i Sokkę, aby zmylić strażników Narodu Ognia przed odkryciem, że drużyna Awatara przebywa w Nowym Ozai. Ta rzekoma "przypadłość" została później użyta, aby pomóc mieszkańcom uciec z miasta.[1]

Historia Edytuj

Pentapox epidemy

Sokka i Katara wyprowadzają "chorych" mieszkańców z miasta

Podczas gdy Naród Ognia okupował Omashu, Awatar Aang, Katara i Sokka zostali przyłapani przez kilku strażników, z których jeden zauważył plamy na twarzy Sokki, powstałe po oderwaniu pięciorniczki. Aby zachować swoją tożsamość w ukryciu, Katara powiedziała, że brat cierpi na pięcioospę, fikcyjną chorobę, którą wymyśliła na miejscu. Chłopak udawał cierpienie i poważny ból fizyczny, dzięki czemu strażnicy uciekli w popłochu.

Aby uciec z okupowanego Omashu, Sokka wymyślił plan oparty na pięcioospie. Żołnierze oporu wręczyli obywatelom pięciorniczki, z pomocą których mieli upodobnić się do ofiar choroby, po czym ruszyli na spacer po mieście w sposób podobny do zombie, jęcząc, że są ciężko chorzy. Na rozkaz gubernatora, mieszkańcy zostali wypędzeni za bramy miasta, by uwolnić je od zarazy.[1]

Opis Edytuj

Pentapus being retracted

Pięciorniczki zostawiają kropki na ciele, które stały się inspiracją do powstania pięcioospy

Katara opisała epidemię jako poważną i bardzo zakaźną. Osoba zarażona pięcioospą może zostać łatwo zidentyfikowana przez liczne fioletowe kropki na całym ciele. Znaki te zostały stworzone przez pięciorniczki, które przylgnęły do ludzkiej skóry i pozostawiły plamki po oderwaniu macek. "Zainfekowany" osobnik porusza się powoli i "bez życia", głośno jęcząc, przez co przypomina zombie.[1]

Ciekawostki Edytuj

  • Toph mówi do Sokki, gdy ten miał wyjaśnić swój plan przejęcia wrogich statków w komiksie "The Bridge", aby nie opowiadał ponownie historii o pięcioospie.
  • Rzekome objawy pięcioospy przypominają ospę wietrzną ze świata rzeczywistego.
  • Jeden ze strażników omyłkowo wspomniał śmierć kuzyna spowodowaną pięcioospą. Odzwierciedla to psychologiczny proces sugestii, która jest znaną przyczyną powstawania fałszywych wspomnień.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & Spaulding, Ethan (reżyseria). (7 kwietnia 2006). "Powrót do Omashu". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 3. Nickelodeon.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki