FANDOM

Mag ognia Fire Nation emblem.png
Sozin
蘇進
Sozin
Informacje biograficzne
Narodowość

Stolica Narodu Ognia, Naród Ognia

Pochodzenie

Naród Ognia

Wiek

102 w chwili śmierci

Narodziny

82 BG

Śmierć

20 AG

Panowanie

58 BG - 20 AG (78 lat)[2]

Poprzednik

ojciec (jako Władca Ognia)

Następca

Azulon (jako Władca Ognia)

Opis fizyczny
Płeć

mężczyzna

Włosy

białe (czarne w młodości)

Informacje osobowe
Sojusznicy

Naród Ognia, Roko (dawniej), smok, wojsko Narodu Ognia, ojciec

Wrogowie

Roko, Nomadowie Powietrza, Królestwo Ziemi, Plemiona Wody

Ulubiona broń

ogień

Styl(e) walki

magia ognia

Pozycja
Przynależność
Debiut

"Awatar i Władca Ognia" (retrospekcja)

Sozin był Władcą Ognia przed Azulonem oraz prowokatorem wojny stuletniej. Był dziadkiem Iroha i Ozaia oraz pradziadkiem Lu Tena, Zuko i Azuli.

Jako młody książę, Sozin przyjaźnił się z Roko. Jednak po tym, jak Sozin zasiadł na tronie, a Roko został w pełni zrealizowanym Awatarem, ich przyjaźń stała się napięta, gdyż Sozin chciał, aby Naród Ognia władał całym światem, czemu stanowczo sprzeciwiał się Roko. Po ich konfrontacji, która skończyła się przegraną Sozina, dawni przyjaciele przestali się do siebie odzywać na wiele długich lat. Gdy jednak spotkali się ponownie, Sozin zostawił Roko na pewną śmierć i, widząc, że już nikt mu nie przeszkodzi, wszczął stuletnią wojnę.

Używając mocy komety, władca wymordował Nomadów Powietrza w nieudanej próbie wyeliminowania kolejnego Awatara. Ostatnie lata swojego życia Sozin spędził na daremnych poszukiwaniach ostatniego maga powietrza.

Historia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Roku and Sozin.png

Sozin i Roko podczas swoich urodzin.

W młodości, książę Sozin był najlepszym przyjacielem Roko, przez co często świętowali oni wspólnie swoje urodziny. Oboje byli również magami ognia i regularnie walczyli ze sobą dla rozrywki, testując swoją siłę i umiejętności. Sozin próbował również swatać Roko z jego młodzieńczą miłością, Ta Min, gdyż Awatar nie mógł znaleźć odwagi, by samemu zrobić krok.[1]

Podczas ich wspólnej urodzinowej uroczystości z okazji szesnastu lat, Roko został niespodziewanie poinformowany prze Mędrców Ognia, iż jest on Awatarem. Przyjaciele zostali od siebie odseparowani, gdyż Roko musiał wyjechać, aby zgłębiać tajniki czterech żywiołów. Przed wyjazdem Awatara, Sozin przybył, aby porozmawiać z Roko. Mimo zaleceniom mędrców, Sozin przyniósł ze sobą królewski artefakt, koronę należną księciu Narodu Ognia, mając nadzieję, że Roko będzie mógł ją zatrzymać.[1] Osiem lat później, Sozin zasiadł na tronie królewskim, tuż po śmierci swojego ojca.[2]

Panowanie jako Władca Ognia Edytuj

Zdrada Edytuj

Dwanaście lat po swoim wyjeździe, Roko powrócił do Narodu Ognia. Mimo iż minęło wiele lat, Sozin wciąż uważał Awatara za swojego przyjaciela i powitał go bardzo ciepło. Władca Ognia zrezygnował nawet z oficjalnych powitań i przytulił Roko jak za dawnych czasów.

Adult Sozin and Roku.png

Dorośli Sozin i Roko.

Jakiś czas później, na ślubie Roko, Władca Ognia pełnił rolę honorowego gościa. Sozin uznał ślub jako najlepszą okazję, aby poinformować swojego najlepszego przyjaciela o swoich planach na przyszłość. Później, Władca Ognia zaprosił Awatara Roko na krótki spacer. Sozin wyjaśnił, iż Naród Ognia wkraczał w erę szybkiego rozwoju i dobrobytu oraz powiedział Awatarowi, że razem mogliby zapanować na świecie, tworząc wielkie imperium, które zapewniłoby "lepszą przyszłość". Jednak Roko był tym bardzo zaniepokojony, powiedział, że cztery narody powinny być od siebie oddzielone i rozkazał Sozinowi, aby więcej nie rozmyślał nad czymś takim. Władca Ognia poprosił, aby Roko przynajmniej to rozważył, lecz Awatar pozostawał nieugięty.[1]

Kilka lat później Roko odkrył, iż Sozin stworzył kolonie w Królestwie Ziemi i przybył do pałacu, aby go upomnieć. Władca Ognia był oburzony tym, że Awatar, wciąż będąc obywatelem Narodu Ognia, śmie traktować go w taki sposób. Sozin ostrzegł swojego byłego przyjaciela, że powinien być lojalny względem swojego narodu. Jeżeli będzie inaczej, zostanie zdrajcą. Roko jednak odpowiedział, że Władca Ognia nie powinien stawać przeciwko niemu, gdyż skończyłoby się to źle, mimo to Sozin zaatakował. Władca Ognia został z łatwością pokonany, niewiele brakowało, a Sozin straciłby życie, jednak Roko ocalił go w imię dawnej przyjaźni. Przed odejściem Awatar ostrzegł Sozina, że jeśli dalej będzie rozważał nad światową dominacją, spotka go ostateczny koniec.[1]

Sozin refuses to help Roku.png

Sozin zostawia konającego Roko.

Dwadzieścia pięć lat później, na wyspie zamieszkiwanej prze Awatara Roko nastąpiła erupcja wulkanu, tak ogromna, że Sozin mógł ją ujrzeć będąc setki mil dalej. Władca Ognia przyleciał na swoim smoku, aby pomóc swojemu dawnemu przyjacielowi. Oboje używali swojej magii, aby spróbować zatrzymać lawę, jednak trujące gazy wydobywające się z wnętrza wulkanu zaszkodziły im, a szczególnie Roko, który padł na ziemię, prosząc swojego dawnego przyjaciela o pomoc. Sozin zrozumiał, że śmierć Roko pozwoli mu na wprowadzenie w życie swoich planów. Zostawił go więc na pewną śmierć razem z jego smokiem, Kłem.[1]

Inwazja Edytuj

Dwanaście lat po śmierci Awatara Roko, Sozin użył moc komety do zwiększenia umiejętności jego magów ognia i rozpoczęcia ludobójczego ataku na Nomadów Powietrza, w celu zabicia Aanga, nowego Awatara, i zatrzymaniu cyklu Awatara.[3] Sozinowi nie udało się osiągnąć celu, Aang uciekł ze Świątyni Powietrza jakiś czas wcześniej.[4] Władca Ognia spędził resztę życia w poszukiwaniu ostatniego maga powietrza. Po odlocie komety, Sozin żył jeszcze dwadzieścia lat i spłodził syna, księcia Azulona.[3]

Sozin and his army.png

Sozin i jego armia.

Jednym z mniej znanych militarnych dokonań Sozina była bitwa pod Han Tui, gdzie był on oklaskiwany za wspaniały pokaz umiejętności i wojskową przebiegłość. Podczas swojego panowania, Sozin rozpoczął tradycję łapania smoków dla chwały. Jeśli mag ognia był zdolny zabić smoka, rdzennego maga ognia, mógł zyskać chwałę i uwielbienie oraz honorowy tytuł "Smoka". Obrzęd ten doprowadził do znacznego zmniejszenia populacji smoków.[5]

Sozin prawdopodobnie zmarł w wieku 102 lat. Krążyły plotki, że żył on dłużej dzięki dobroczynnemu wpływowi komety.[3] Stosownie do tego, czego uczono w szkołach Narodu Ognia, Sozin zmarł we śnie jako stary i spełniony człowiek. Jednak pod koniec życia Władca Ognia zaczął żałować, że rozpoczął wojnę, jak mówił: "Czuję, że moje życie ciemnieje, nie mogę nic na to poradzić, myślę o czasach, kiedy wszystko było o wiele jaśniejsze...".

Wojna, którą rozpoczął Sozin ostatecznie skończyła się w roku 100 AG, gdy Awatar Aang pokonał wnuka Sozina, Władcę Ognia Ozaia

Osobowość i cechy charakteru Edytuj

Sozin outraged.png

Pierwotnie szczery i dobroduszny, pragnienie władzy zmieniło Sozina w bezwzględnego i okrutnego człowieka.

Sozin jako Władca Ognia był bezduszny, co pokazał jego rozkaz wymordowania wszystkich magów powietrza, gdyż byli oni przeszkodą w zwiększeniu swojej mocy. Jego decyzja o rozpoczęciu tradycji łapania smoków również była niezwykle lekkomyślna, zważywszy na to, że władca miał jednego za kompana. Jego zdrada, której dopuścił się, gdy jego przyjaciel potrzebował pomocy ukazała, że ponad przyjaźń przedkładał on potęgę i moc. W przeciwieństwie do swojego syna Azulona, Sozin zrozumiał, że wojna nie wygląda tak, jak ją sobie z początku wyobrażał. Nie chodziło tu tylko o powiększenie swojej potęgi, lecz także o zjednoczenie narodów pod władzą wyższych standardów. Gdy Sozin rozpoczął kolonizację w Królestwie Ziemi mógł użyć przemocy, jednak nie zrobił tego, przeprowadzając działania pokojowo.

Chociaż pozwolił opanować się swojemu militaryzmowi, Sozin miał bardziej ludzką osobowość niż jego syn, któremu mimo to zależało na tym, aby publika uważała go za życzliwego władcę. Sozin był blisko swojej rodziny i przez kilka pierwszych dekad swego życia, bardzo cenił przyjaźń z Roko, co ten odwzajemniał. Azulon, dla porównania, był obojętny względem wszystkich oprócz swojego najstarszego syna, Iroha. Kiedy Sozin zobaczył erupcję wulkanu, który znajdował się na wyspie Roko, mimo ich kłótni wyruszył na pomoc swojemu byłemu przyjacielowi. Zostawił on jednak Awatara, gdy cywile na wyspie byli już bezpieczni.[1]

Umiejętności Edytuj

Magia ognia Edytuj

Heat absorption.png

Absorbowanie ciepła.

Jak wielu Władców Ognia, Sozin był potężnym mistrzem magii ognia. Gdy był młody, pokonywał Awatara Roko jednym ruchem. Gdy lata później Roko znów się z nim zmierzył, Sozin zaatakował go, wytwarzając potężny podmuch ognia prosto na Awatara, nie posiadając jeszcze mocy Komety Sozina. Jednak dalej nie mógł się równać z Roko, który opanował wszystkie żywioły i posiadał władzę nad Stanem Awatara. Kiedy Sozin pomagał Roko zatamować erupcję wulkanu, użył ona techniki przekierowywania ciepła, ochładzając w ten sposób lawę. Technika, której używał była podobna do techniki przekierowywania pioruna używanej przez Iroha.[1]

Inne umiejętności Edytuj

Young Sozin firebends.png

Sozin próbuje zepchnąć przyjaciela.

Sozin był bardzo inteligentnym strategiem. Gdy on i Roko byli nastolatkami, Sozin podczas ich walki treningowej poprowadził Awatara tak, aby potknął się o konar. Inteligencja Sozina sprawiła, że był on zdolnym liderem militarnym. Podczas stuletniej wojny Sozin wygrał bitwę pod Han Tui, korzystając z tego, iż wróg był wewnątrz suszy i wiatru. Kiedy Azula opowiadała o tym wydarzeniu, powiedziała, że obrona wroga została spalona w ciągu kilku minut.[6]

Drzewo genealogiczne Edytuj

Information icon.png Osobny artykuł: Rodzina królewska Narodu Ognia
Sozin

Roko

Ta Min

Azulon

Ilah

Rina

Jinzuk

Iroh

Ozai

Ursa

Ikem

Lu Ten

Mai

Zuko

Azula

Kiyi

Izumi

Iroh

córka
Izumi[7]

Występy Edytuj

Sozin1.png

Oficjalny obraz Sozina.

Awatar: Legenda Aanga Edytuj

Księga III: Ogień (火) Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Imię Sozina, 蘇進, można przetłumaczyć jako "ożywienie i postęp".
  • Sozin doczekał się syna bardzo późno, gdy narodził się Azulon, obecny Władca Ognia miał osiemdziesiąt dwa lata.
  • Ludzie w świecie Awatara wierzyli, że moc komety była sprawcą długowieczności Sozina.
  • Sozin jest jedynym znanym Władcą Ognia, który posiadał smoka na własność.
  • Sozin jest jedyną postacią, która pokazała technikę przekierowywania ciepła.
  • Sozin rozpoczął tradycję łapania smoków.
  • Teoretycznie, gdy jego prawnuczek Zuko wraz z Aangiem założył Zjednoczoną Republikę Narodów, marzenie Sozina o stworzenie państwa, gdzie wszystkie cztery narody byłyby pod jedną władzą, spełniło się.

Poprzednik
nieznany
Następca Władcy Ognia
82 BG - 58 BG
Następca
Azulon

Poprzednik
ojciec Sozina
Władca Ognia
58 BG - 20 AG
Następca
Azulon

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & Spaulding, Ethan (reżyseria). (26 października 2007). "Awatar i Władca Ognia". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 3. Odcinek 6. Nickelodeon.
  2. 2,0 2,1 Avatar Extras dla odcinka "Awatar i Władca Ognia" na Nicktoons Network.
  3. 3,0 3,1 3,2 Informacja ze starej oficjalnej strony serialu, pierwotnie na Nick.com (link). Obecnie nieaktualizowana.
  4. Ehasz, Aaron (scenariusz) & MacMullan, Lauren (reżyseria). (3 czerwca 2005). "Sztorm". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 1. Odcinek 12. Nickelodeon.
  5. O'Bryan, John (scenariusz) & Volpe, Giancarlo (reżyseria). (15 lipca 2008). "Mistrzowie magii ognia". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 3. Odcinek 13. Nickelodeon.
  6. Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & MacMullan, Lauren (reżyseria). (12 maja 2006). "Samotny Zuko". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 7. Nickelodeon.
  7. Komentarz DVD Joshuy Hamiltona do odcinka Koronacja.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki