FANDOM

"Nasz naród przeżywa bezprecedensowy czas pokoju i dobrobytu. Nasi ludzie są szczęśliwi, a my jesteśmy tak szczęśliwi na tak wiele sposobów. [...] Należy podzielić ten dobrobyt z resztą świata. W naszych rękach jest najbardziej udane imperium w historii. Nadszedł czas, by go rozszerzyć."
Sozin do Roko

Stuletnia wojna
Stuletnia wojna
Informacje chronologiczne
Poprzednie
wydarzenie

Powstanie chłopskie w Ba Sing Se

Zbieżne
wydarzenie

Konspiracja Ba Sing Se

Następne
wydarzenie

Harmonijne Przywrócenie Równowagi

Informacje historyczne
Początek

Rzeź Nomadów Powietrza, 0 AG

Koniec

Bitwa w Lesie Wulong, 100 AG

Miejsca

Cały świat

Skutki
  • Zwycięstwo Królestwa Ziemi i Plemion Wody.
  • Wyzwolenie Ba Sing Se.
  • Rozpoczęcie Harmonijnego Przywrócenia Równowagi i późniejsze utworzenie Zjednoczonej Republiki Narodów.
  • Rzeź Nomadów Powietrza. Śmierć wszystkich magów powietrza (poza Aangiem).
  • Wynalezienie nowych technologii wojennych, podróżniczych itd.
  • Wynalezienie Magi Krwi.
  • Wynalezienia Magi Metalu.
  • Ponowne odkrycie Magi Energii.
  • Zrzucenie Ozaia z tronu i odebranie mu umiejętności tkania żywiołów.
  • Zuko zostaje nowym Władcą Ognia.
  • Założenie nowego rządu Narodu Ognia.
Strony konfliktu
  • Nomadowie Powietrza †
  • Królestwo Ziemi
  • Plemiona Wody
  • Drużyna Awatara
  • Zakon Białego Lotosu
  • Naród Ognia
  • Kolonie Narodu Ognia
  • Dai Li
Dowódcy
Występy
Pierwsze pojawienie

Chłopiec w górze lodowej

Ostatnie pojawienie

Kometa Sozina

Stuletnia Wojna W roku 0 AG władca Narodu Ognia - Sozin wypowiedział innym nacjom wojnę trwającą (zgodnie z nazwą) sto lat. Władca ognia porzucił umierającego awatara Roko na pewną śmierć, a dwanaście lat później kazał wymordować wszystkich magów powietrza ponieważ wiedział, iż pośród nich narodzi się nowy awatar. Jednak Aang zdołał uciec i zamroził siebie oraz swojego latającego bizona Appę na sto lat. Po śmierci Sozina władzę objął jego syn Azulon, był bardzo okrutny. Prowadził wiele wielkich i bitw z królestwem ziemi z czego większość kończyła się sukcesem. 60 lat po rozpoczęciu wojny władca ognia stworzył potężną armię magów ognia zwaną Najeźdźcami południa, by całkowicie zniszczyć południowe plemię wody, a magów wtrącić do więzienia. Po jego śmierci nowym władcą ognia został Ozai. Gdy dowiedział się że w południowym plemieniu wody żyje jedyny mag wody rozkazał Najeźdźcom południa go zabić, lecz nie zabito 4-letniej Katary,lecz jej matkę przez to dziewczyna znienawidziła Naród ognia. Kilka lat później został Zuko, syn władcy ognia.10 lat później Katara i jej brat Sokka uwolnili awatara Aanga z góry lodowej. Wyjechali z południowego plemienia wody do swoich braci z północy, by uczyć się magii wody. Kiedy Aang opanował wszystkie żywioły z pomocą Toph Beifong- maga ziem, Katar- maga Wody oraz swojego byłego wroga Zuko- maga ognia, pokonał oraz odebrał moc Ozajowi, jednocześnie kończąc stuletnią wojnę. Na tronie zasiadł nowy władca ognia Zuko , który ogłosił zakończenie stuletniej wojny .

Ważniejsze Wydarzenia Edytuj

Data Wydarzenie
0 AG

Rozpoczęcie Stuletniej Wojny.

Sozin był Władcą Ognia, który rozpoczął wojnę stuletnią, aby zwiększyć zasięg swojej władzy. Odkrył on także kometę, którą nazwał swoim imieniem, dającą wielką siłę Magom Ognia. Był bardzo okrutnym i żądnym władzy człowiekiem, który nie cofał się przed niczym, by dojść do celu. W przeszłości przyjaźnił się z Awatarem Roko. Jest jednym z dwóch znanych pradziadków Zuko. Rozkazał wymordować Nomadów Powietrza, gdyż wiedział, że wśród nich odrodzi się Avatar. Żył ok.102 lata. Zmarł we śnie.

Jako młody książę Sozin przyjaźnił się z Awatarem Roko. Jednak po tym jak Sozin zasiadł na tronie, a Roko został w pełni zrealizowanym Awatarem ich przyjaźń stała się napięta, gdyż Sozin chciał, aby Naród Ognia władał całym światem, czemu stanowczo sprzeciwiał się Roko.  Po ich konfrontacji, która skończyła się przegraną Sozina, dawni przyjaciele przestali się do siebie odzywać na wiele długich lat. Gdy jednak spotkali się oni ponownie, Sozin zostawił Roko na pewną śmierć i, widząc, że już nikt mu nie przeszkodzi, wszczął  Stuletnią Wojne.[1].

Rzeź Nomadów Powietrza.

Wladca Ognia Sozin wykluły plan wojny i podporządkowania wszystkich narodów, Narodowi Ognia przez wiele lat. Jednak to zapobiegl Awatar Roko, którego obowiązkiem było utrzymanie równowagi w świecie. Roku śmierć tylko z powodu wybuchu wulkanu na wyspie pozwoliło Sozinowi prawdziwe intencje. Ogień Pan był na tej wyspie, i mogl uratować awatara, ale tego nie zrobił. To wydarzenie zidentyfikować jako pierwszy cel w wojnie Sozina - koczownicy powietrza, wśród których urodził się następny Awatar.

Sozin czekał kolejne dwunascie lat wiedząc ze przybedzie kometa, która później zostanie nazwana jego imieniem. Kometa miała pomnożyć moc magów ognia i pozwolić im zniszczyć za jednym zamachem wszystkie nomadow powietrza, ponieważ nie wiadomo, które z dzieci jest Avatarem.

Jego plan byl w pełni wdrożone. Nie znam dokładnych szczegółów ataku na świątynie powietrza, takich jak techniki, które używal Narod Ognia, całkowitą liczbę ofiar. Można tylko przypuszczać, że ataki zostały przeprowadzone jednocześnie, ponieważ świątynie znajdują się w różnych częściach świata i przenieść żołnierzy w krótkim przedziale czasu kometa byłaby niemożliwa. Sami struktury świątyni, w tym rzeźby, mało dotkniętych atakiem, więc można powiedzieć, że to jest cel żołnierzy , a nie niszczenie świątyń.[2].

20 AG Śmierć Władcy Ognia Sozina.
Koronacja Nowego Władcy - Azulona.
94 AG

Najazd na Południowe Plemię Wody.

Hama  w młodość była bliską przyjaciółką Kanny i jednym z wielu Magów Wody w plemieniu. Około 60 lat przed akcją serialu Naród Ognia najechał Biegun Południowy i rozpoczął systematyczne wyłapywanie wszystkich osób, które znały się na Magii Wody. Hama i jej towarzysze stawiali opór; wiadomo, że udało im się uwięzić przynajmniej jeden okręt nieprzyjaciela w lodzie. Magowie byli wyłapywani jeden po drugim. Po długim czasie pozostała jedynie Hama, lecz i ona została w końcu schwytana.[3].

Nieudany atak na Ba Sing Se.

95 AG Śmierć Władcy Ognia Azulona.
Koronacja Nowego Władcy - Ozaia.
99 AG

Powrót Awatara.

Sto lat później, Aang został wyciągnięty z góry lodowej przez Katarę i Sokkę z Południowego Plemienia Wody. Został on szybko wykryty przez księcia Zuko, który chciał złapać Aanga i zabić go, by jego ojciec Ozai odwołał jego banicję z kraju. Rozpoczęli oni poszukiwania mistrza magii wody, który mógłby ich uczyć. Podczas pomagania pewnemu miastu, Aang przeszedł do Świata Duchów, gdzie spotkał Fanga - smoka Avatara Roko, który powiedział mu, by udał się na wyspę Narodu Ognia, gdzie mogliby spokojnie porozmawiać podczas zimowego przesilenia. Gdy dotarł tam, Roko ostrzegł go przed zbliżającą się kometą Sozina, która daje magom ognia niewyobrażalną siłę i moc. Roko nakazał Aangowi nauczyć się wszystkich czterech żywiołów do końca lata, do czasu kiedy kometa nadleci, w przeciwnym razie nigdy nie zostanie przywrócona równowaga we wszechświecie.[4].

100 AG

Przejęcie Ba Sing Se przez Naród Ognia.

Zamach z Ba Sing Se, znany również jako Upadek Królestwa Ziemi  lub Upadek Ba Sing Se, była impreza, która odbyła się wiosną 100 ASC. Księżniczka Azula z Narodu Ognia i jej sojuszników, Mai i Ty Lee, ukrytego się jako Kyoshi Warriors, przeniknęły do stolicy Królestwa Ziemi w Ba Sing Se, przejął kontrolę nad Dai Li, i zorganizował zamach na 52. Ziemi Króla. Ponieważ Ba Sing Se był ostatnim wielkim bastionem Królestwo Ziemi już na świecie, zamach był głównym porażką wrogów Narodu Ognia, i umieszczone zarówno Ba Sing Se i całej Ziemi Brytania pod kontrolą Pana Ognia.Ostateczna dużej operacji wojskowej Narodu Ognia w Królestwie Ziemi przed przyjściem Sozin za Comet kilka miesięcy później, wydarzenie skłoniło również brata Azula, książę Zuko, i walczyć o powrót do Narodu Ognia .

Zakończenie Wojny.

Wszyscy (z wyjątkiem Aanga i Momo) docierają na miejsce walki. Toph, Suki i Sokka postanawiają zaatakować wozy, Statki i Sterowce narodu Ognia, Zakon Białego Lotosu z Iroh na czele postanawia zaatakować na Ba Sing Se, gdzie tam równieź atakują żołnierzy Narodu Ognia. Katara i Zuko postanawiają zaatakować Azulę która jest teraz Królową Narodu Ognia gdzie nie radzi sobie z tym zajęciem, Aang i Momo opuszczają Bezludna Wyspę i trafiają do grona przyjaciół którzy walczą z wrogiem. Azula w swoim śnie widzi swoją matkę która jest bardzo dumna z córki, Azula po rozmowie z matką ze złości obcina sobie włosy, a Aang zaczyna walczyć z Lordem Ozai.

Podczas koronacji Azuli pojawia się Zuko z Katarą.Zuko wyzywa Azule na Agni Kai. Zuko wygrywa i prowokuje Azule do wywołania błyskawicy. Azula już ma trafić Zuko gdy zmienia cel na Katare. Zuko obrania Katare, ale sam zostaje poszkodowany.Aang przybywa na miejsce inwazji w czasie przelotu Komety Sozina. Następnie walczy z władcą ognia. Z początku przegrywa, ponieważLord Ozai, jest silniejszy. Władca Ognia cały czas udeża w Aanga, z coraz więkrzą siłą, poczym avatar prubuje sie ukryć.

Aang ukrył się w ziemnym namiocie, a Lord Ozai uderzał w niego ogniem, aż do granic wytrzymałości avatara. Gdy namiot został zniszczony, Aang został odepchnięty na ostrą skałę. Władca Ognia był już pewny wygranej, gdy nagle Aang wszedł w Stan Awatara, utworzył kulę z powietrza, ognia, wody i ziemi wokół siebie. Aang zaczął zdecydowanie wygrywać.

Tymczasem walka o Ba Sing Se nadal trwa. Mimo komety Zakon Białego Lotosu zdołał opanować miasto, a Iroh spalał symbole narodu ognia na pałacu króla Ziemi. Aang walczący z Lordem OzaiZuko leżał ledwie przytomny po trafieniu piorunem, który wystrzeliła Azula. Katara próbuje go uleczyć, ale Azula atakuje ją uniemożliwiając to. Dziewczyna próbowała walczyć z Azulą, ale była sama i zbyt słaba, jednak po pewnym czasie udało jej się sprytnie złapać Azulę w lodową pułapkę i skuć ją łańcuchami, po czym uleczyła Zuko.Aang po pokonaniu Władcy Ognia Aang dogonił Ozaia i uwięził go za pomocą Magii Ziemi. Miał zadać ostateczny cios, jednak zatrzymał się wpółruchu i unieszkodliwił go za pomocą Magii Energii.[5].

Koronacja Nowego Władcy - Zuko.

Następnego dnia Zuko zostaje Władcą Ognia i uwalnia wszystkich więźniów. Ty Lee dołącza do wojowniczek Kyoshi. Już jako władca ognia Zuko spotyka się z ojcem w więźiennej celi i rozmawia z nim o honorze, po czym pyta się, gdzie jest jego matka Ursa. Na końcu jest wspaniała scena pocałunku Aanga i Katary.

Warzne Wydarzenia Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Stuletnia wojna (Sto lat wojny i wielkiej wojny) może być postrzegana jako aluzja do wojny stuletniej (która faktycznie trwała 116 lat {1337/53}) pomiędzy Anglią,a Francją i I wojny światowej ( pierwsza wojna z udziałem wszystkich głównych potęg świata {1914-1918}).
  • Sto lat wojny przypomina wojnę światową tym, że była to pierwszej wojny wprowadzono najnowocześniejsze technologie do walki, takie jak łodzie podwodnych i czołgi.

Przypisy Edytuj

  1. Jedno z najwazniejszych wydarzen.
  2. Jedno z najwazniejszych wydarzen w kulturze nomadow powietrza.
  3. Jedno z wydarzen ktore pograzylo w smutku.
  4. Jedno z najwazniejszych wydarzen ktore wzbudzilo nadzieje w ludziach na koniec wojny.
  5. Najwazniejsze wydarzenie w dziejach ludzkosci.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki