FANDOM

Waluta w świecie Awatara
Waluta
Informacje podstawowe
Typ

Różne rodzaje pieniędzy przeznaczonych do kupna, handlu i sprzedaży towarów

Przykłady

Yuan
Złote monety
Srebrne monety
Miedziane monety

Waluta w świecie Awatara oparta jest na metalach szlachetnych. Wszystkie narody, które wykorzystują pieniądze, wydają się korzystać z tych samych metali, jednak są one ukształtowane w różny sposób.

Większość narodów używa złota, srebra i miedzi, gdzie złoto jest najcenniejsze, a miedź ma najmniejszą wartość.[1] Po stuletniej wojnie do użytku weszły również pieniądze papierowe, w szczególności w Zjednoczonej Republice Narodów.

Plemię WodyEdytuj

Water Tribe currency.png

Waluta Plemienia Wody.

Walutą Plemienia Wody są okrągłe, niebieskie monety z otworkiem w środku.[2] Ich kształt przypomina pierścień i są one znacznie grubsze niż zwykłe monety. Jako że Plemię Wody ma prymitywną gospodarkę opartą na własnych potrzebach, ich system gospodarczy nie jest tak zaawansowany jak w innych krajach. Pieniądze Plemienia Wody są akceptowane w niektórych częściach Królestwa Ziemi, chociaż niektóre lokalne obszary, takie jak wioska Chin, wyraźnie odmawiają przyjęcia tej waluty.[1]

Do 171 AG, yuan stał się akceptowaną formą waluty w Południowym Plemieniu Wody.[3]

Królestwo ZiemiEdytuj

Monety Królestwa Ziemi najczęściej są okrągłe, wszystkie mają kwadratową dziurę w środku. Nie ma istotnej różnicy między monetą wykonaną z miedzi, srebra czy złota, inny jest jedynie materiał. Jedyną zauważalną różnicą jest to, że w złotych monetach krawędzie pieniądza zdobione są bogatszym odcieniem złota.[4]

Miedziana monetaEdytuj

Bronze coin.png

Miedziana moneta Królestwa Ziemi.

Miedziana moneta (miedziak) ma najmniejszą wartość w Królestwie Ziemi;[5] jest to mała okrągła moneta wykonana z miedzi, z kwadratowym otworem w środku.[6][7]

Srebrna monetaEdytuj

Srebrna moneta Królestwa Ziemi ma większą wartość niż miedziak, ale mniejszą niż kawałek złota. Wykonana jest ze srebra i jest drugą najbardziej wartościową pozycją pieniężną, obok złota.

Złota monetaEdytuj

Złota moneta jest najcenniejszą monetą w Królestwie Ziemi. Jest więcej warta niż kilka sztuk miedzi i srebra wziętych razem.

Sztabki złotaEdytuj

W rzadkich przypadkach bogaci mieszkańcy Królestwa Ziemi wykorzystują również małe sztabki złota. Są to małe, owalne bryły złota, w kształcie przypominającym łódź.

Naród OgniaEdytuj

Monety Narodu Ognia są znacznie bardziej kanciaste niż ich odpowiedniki z Królestwa Ziemi. Różnią się one w zależności od wagi, wielkości i kształtu, choć wszystkie mają emblemat nacji z jednej strony i napis na odwrocie.[1]

Fire Nation silver pieces.png

Monety z Narodu Ognia posiadają symbol narodu - ogień.

Miedziana monetaEdytuj

Miedziana moneta (miedziak) to najmniej wartościowa moneta w Narodzie Ognia, wykonana z miedzi. Jest to prostokąt z dwoma wklęsłymi bokami i symbolem ognia w środku.

Srebrna monetaEdytuj

Srebrna moneta jest najmniejszą monetą Narodu Ognia. Ma pięciokątny kształt z symbolem ognia w środku.[8] Mimo niewielkich rozmiarów, jest to druga najbardziej wartościowa moneta w państwie.

Złota monetaEdytuj

Złota moneta jest najdłuższą monetą w Narodzie Ognia i jest najczęściej w kształcie prostokąta ze szczeliną w środku.[8] Jako że składa się z całości ze złota, jest najbardziej wartościową monetą w Narodzie Ognia.

Zjednoczona Republika NarodówEdytuj

Pile of yuans.png

Yuany w formie papierowej.

Walutą Zjednoczonej Republiki Narodów są yuany,[9] dostępne zarówno w formie papierowej, jak i monetowej. Banknot posiada wizerunek posągu Awatar Aanga na awersie i ratusza na odwrocie.[10] Monety natomiast są w kolorze złotym, z wizerunkiem trzech kwadratów.[11]

Yuan moneta.png

Yuany w monetach.

Do 171 AG, yuan stał się akceptowaną formą waluty w Południowym Plemieniu Wody.[3] Dodatkowo pieniądze te można zaobserwować wśród mieszkańców Królestwa Ziemi.[12] Prawdopodobnie yuany są używane także w Narodzie Ognia i Północnym Plemieniu Wody.

CiekawostkiEdytuj

  • W świecie Awatara wartość pieniądza określał metal, z jakiego był wykonany, a nie sama waluta. Tak samo było w wielu częściach świata przed przyjęciem banknotu. Jednak, po stuletniej wojnie, w dobie postępu, globalna gospodarka rozwinęła się w kierunku systemu uznawania wartości pieniądza, o czym świadczy obecność yuana w co najmniej trzech różnych państwach.
  • Miedziaki Królestwa Ziemi są podobne do chińskich monet sprzed dynastii Qin.
  • Waluta Narodu Ognia przypomina niektóre chińskie monety z okresu Walczących Królestw.
  • Chińskie słowo, które jest używane w odniesieniu do waluty Narodu Ognia to , które oznacza dosłownie metalową płytę.
  • Yuan () to także nieformalna nazwa podstawowej jednostki waluty w Chinach, Hong Kongu i na Tajwanie.
  • Yuan to jedyna znana waluta występująca zarówno w banknotach, jak i w monetach.

PrzypisyEdytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 Awatar: Legenda Aanga.
  2. O'Bryan, John (scenariusz) & MacMullan, Lauren (reżyseria). (28 kwietnia 2006). "Dzień Awatara". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 5. Nickelodeon.
  3. 3,0 3,1 DiMartino, Michael Dante (scenariusz) & Graham, Ian (reżyseria). (27 września 2013). "Wojny domowe, część 2". Legenda Korry. Sezon 1. Odcinek 16. Nickelodeon.
  4. DiMartino, Michael Dante (scenariusz) & Spaulding, Ethan (reżyseria). (5 maja 2006). "Ślepa Bandytka". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 2. Odcinek 6. Nickelodeon.
  5. Hubbard, Matthew (scenariusz) & Filoni, Dave (reżyseria). (25 marca 2005). "Więźniowie". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 1. Odcinek 6. Nickelodeon.
  6. Wilcox, Ian (scenariusz) & Volpe, Giancarlo (reżyseria). (7 października 2005). "Bato z Plemienia Wody". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 1. Odcinek 15. Nickelodeon.
  7. Ehasz, Elizabeth Welch (scenariusz) & Filoni, Dave (reżyseria). (4 listopada 2005). "Północna Świątynia Powietrza". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 1. Odcinek 17. Nickelodeon.
  8. 8,0 8,1 Hamilton, Joshua (scenariusz) & Volpe, Giancarlo (reżyseria). (2 listopada 2007). "Uciekinierka". Awatar: Legenda Aanga. Sezon 3. Odcinek 7. Nickelodeon.
  9. The Legend of Korra Press Site - Character descriptions. Viacom International Inc. (marzec 2012). Źródło na marzec 17, 2012.
  10. Welcome to Republic City. Nickelodeon (6 kwietnia 2012). Źródło na kwiecień 20, 2012.
  11. Hedrick, Tim (scenariusz). (9 sierpnia 2013). "Republic City Hustle (część 1)". Republic City Hustle. Odcinek 1. Nickelodeon.
  12. Hedrick, Tim (scenariusz) & Graham, Ian. (27 czerwca 2014). "Królowa Ziemi". Legenda Korry. Sezon 2. Odcinek 3. Nickelodeon.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki